SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Treningi twórczości |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-TPiPZ-TT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wyzwolenie i uświadomienie słuchaczom posiadanych przez nich cech twórczych oraz ich usprawnienie
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej, rozwojowej i specjalnej oraz pedagogiki ogólnej i zdolności
Organizacja i przebieg treningu: skład grupy, kompozycja zajęć, fazy pracy indywidualnej i grupy. Współdziałanie. Porozumiewanie się. Klimat zespołu. Budowanie kontraktu grupowego. Poznajmy się. Tworzymy grupy. Dostrzegamy różnorodność. Pracujemy inaczej. Rozwijamy intuicje. Twórcza samoocena. Ciekawość poznawcza. Potrzeba naprawiania. Motywacja i jej rodzaje. Zdolności twórcze: abstrahowanie, skojarzenia, dedukowanie, indukcja, intuicja, metaforyzowanie, transformowanie. Przezwyciężanie przeszkód: widzę inaczej, osłabianie wewnętrznej cenzury, twórcza samoocena, normy grupowe. Definicje grupy, dynamika grupy, etapy rozwoju grupy i ich charakterystyka. Metody wykorzystywane w treningach twórczości. Role grupowe: podział ról w grupie, znaczenie ról w dynamice wewnątrz- i międzygrupowej. Warunki skuteczności treningu twórczości: rola prowadzącego, motywacja uczestników zajęć, warunki zewnętrzne. Miejsce treningu twórczości w edukacji.
problemowe- dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne,
praktycznego działania - projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, synektyka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warsztaty zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia) i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia) oraz indywidualnego zaprojektowanie treningów twórczości dla dzieci (50% składowej zaliczenia).
Ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń
M. Magda-Adamowicz, I. Pszenda, Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011
Geissler E.E., Allgemeinbildung in einer freien Gesellschaft, Dusseldorf 1977
Nęcka E., Trening twórczości, Kraków, 1992
Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.
Każdorazowo prowadzący uaktualnia literaturę adekwatnie do podejmowanego tematu.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 18:33)