SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka wychowania |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-AKTAS-MW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna i pedagogika zdolności |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Poznanie cech procesu wychowawczego i specyfiki oddziaływań wychowawczych. Kształtowanie umiejętności refleksyjnego studiowania i pogłębiania wiedzy nt. wychowania dzieci specyficznych potrzeb szkolnych.
Podstawy pedagogiki i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.
Sylwetka rozwojowa dziecka mającego trudności w nauce i zdolnego. Proces wychowania. Zasady, metody i formy opieki i wychowania - pojęcie, klasyfikacja, podobieństwa, różnice i ich charakterystyka. Style wychowania. Wychowanie do zgodnego współdziałania z rówieśnikami i dorosłymi. Rozwijanie umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji. Współbycie z innymi. Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, odporności emocjonalnej. Nauczyciel wychowawcą. Klasa z dziećmi mającymi trudności w nauce i zdolnymi zespołem wychowawczym.
wykład konwencjonalny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład zaliczenie z oceną na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia) i dyskusji studentów (25% składowej zaliczenia) oraz zaprojektowania innowacji pedagogicznej do pracy z dziećmi zdolnymi (50% składowej zaliczenia)
Ćwiczenia zaliczenie z ocena na podstawie: aktywnej obecności (25%składowej zaliczenia) i dyskusji studentów (25%składowej zaliczenia), zaprojektowania sytuacji edukacyjnych do swojej innowacji pedagogicznej do pracy z dziećmi zdolnymi lub pisemnego kolokwium (50% składowej zaliczenia).
Ocena końcowa to średnia z ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładów
Gordon Thomas „Wychowanie bez porażek”, IW PAX Warszawa 1993
Łobocki M., Altruizm a wychowanie (1998),
Łobocki M., Organizowanie pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą (1994),
Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania (1991),
Łopatkowa Maria „Elementarz wychowania małego dziecka”, LSW, Warszawa 1988
Łopatkowa Maria „O sztuce wychowywania”, NK, Warszawa 1974
Anderson S.A., Sabatelli R.M. Family Interaction: A Multigenerational Developmental Perspective. Boston, 1996.
Brejnak Wojciech „Kocham i wychowuję”, Warszawa 1993
Faber Adele, Mazlish Elaine “Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły.”, Poznań 1993
Filipczuk Halina „Jak rozumnie kochać dziecko?”, IW CRZZ, Warszawa
Filipczuk Halina „Rodzina, a rozwój psychiczny dziecka”, NK, Warszawa 1981
Friedl Johanna „Moje dziecko idzie do przedszkola”, JEDNOŚĆ Kielce
Pozycje na bieżąco podawane.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-04-2022 18:20)