Przekazanie wiedzy o prawidłowych zasadach żywienia człowieka oraz jego potrzebach żywieniowych w różnych okresach życia.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza dotycząca fizjologii człowieka oraz procesów biochemicznych zachodzących w organizmie ludzkim.
Zakres tematyczny
Zakres tematyczny –wykłady:
Wykład wprowadzający –znaczenie zróżnicowanego żywienia na zdrowie człowieka.
Rozwojowe zmiany układu pokarmowego i wynikające z tego zmiany żywienia.
Hormonalna kontrola pobierania pokarmu w kontekście prawidłowego odżywiania.
Zasady i odrębności żywienia w poszczególnych okresach rozwoju człowieka.
Koszt energetyczny okresu ciąży i laktacji.
Zależności pomiędzy żywieniem matki karmiącej a rozwojem karmionego dziecka.
Wymagania żywieniowe dzieci w wieku 1-3 lat.
Konsekwencje niedokarmiania i przekarmiania w trakcie początkowego okresu rozwojowego człowieka.
Zakres tematyczny –laboratoria:
Korzystanie z norm żywienia przeznaczonych dla różnych grup ludności ze szczególnym uwzględnieniem specyficznych potrzeb wynikających z fizjologicznych zmian zachodzących w organizmie człowieka na danym etapie życia. Znaczenie kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych.
Obliczanie zapotrzebowania energetycznego w zależności od etapu rozwoju ontogenetycznego oraz aktywności fizycznej.
Bilansowania diet dla kobiet w okresie przedkoncepcyjnym, ciężarnych i karmiących piersią.
Praktyczne wykonanie zaprojektowanych wcześniej posiłków.
Po przeprowadzeniu wywiadu żywieniowego- ułożenie diety dla kobiety ciężarnej.
Praktyczne aspekty bilansowania diet dla dzieci w wieku 1-3 lata.
Diety umożliwiające prawidłowy rozwój kośćca dzieci w wieku 1-3 lat.
Projektowanie posiłków zawierających znaczną dawkę witamin i minerałów niezbędnych dla kobiet ciężarnych lub karmiących oraz dzieci w wieku 1-3 lat –projekty grupowe.
Metody kształcenia
Wykłady: prezentacje multimedialne, dyskusja,
Laboratorium: analiza źródłowych materiałów naukowych, analiza przypadków, praca w grupach, obserwacja pracy studenta, praca z wykorzystaniem komputerowych programów do układania jadłospisów.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady: egzamin. Ułożenie diety dla kobiety ciężarnej lub karmiącej albo dziecka w wieku 1-3 lat o określonych parametrach. Ocena będzie uwzględniała prawidłowy skład produktów organicznych, witamin i minerałów (po pół punktu na oceniany parametr). Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 50% maksymalnej liczby punktów.
Laboratoria: kolokwia, projekty. Ocena końcowa będzie średnią arytmetyczną z uzyskanych ocen. Żeby uzyskać ocenę pozytywną należy uzyskać pozytywną ocenę ze wszystkich kolokwiów i projektów.
Literatura podstawowa
Jarosz M. Bułhak-Jachymczyk B.(red.) Normy żywienia człowieka PZWL, Warszawa 2020
Grzymisławski M. Moszczak M. (red) Żywienie człowieka zdrowego i chorego 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2022
Grzymisławski M. (red) Dietetyka kliniczna. PZWL, Warszawa 2020
Woś H., Staszewska- Kwak A. Żywienie dzieci, PZWL, Warszawa 2015
Szostak- Węgierek D. Żywienie w czasie ciąży i karmienia piersią, PZWL, Warszawa 2021
Literatura uzupełniająca
1. Traczyk T. Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL 2010
2. Michajlik A. Ramotowski W. Anatomia i fizjologia człowieka. PZWL 2009
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-02-2023 17:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.