SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka filozofii i etyki II - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka filozofii i etyki II
Kod przedmiotu 08.1--FEPPOD-MFEII-N21
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filozofia i etyka w szkole
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Paweł Walczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 30
(w tym jako e-learning)
2
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do nauczania etyki na wszystkich etapach edukacyjnych.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Moduł III – CZEGO UCZYĆ?

Od inwentarza do programu

Budowa programu nauczania

Kryteria doboru treści nauczania

Czego brakuje polskiej szkole?

Moduł IV - JAK UCZYĆ ETYKI? CZ. 1

Teorie nauczania; Style nauczania; Uczenie pojęć, Strategie: od definicji do przykładu; od przykładu do definicji; Uczenie myślenia – heurystyka; Odniesienie egzystencjalne; Dyskusja; Praca z tekstem; Ewaluacja - ocenianie

Metody kształcenia

Wykład, dyskusja, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady – test wyboru z progami punktowymi

Ćwiczenia – przygotowanie projektu (scenariusz lekcji, program nauczania, rozdział podręcznika z zakresu szkoły średniej)

Literatura podstawowa

J. Zublewicz, Dwie filozofie edukacji: aksjocentryzm i pajdocentryzm, OFPW, Warszawa 2003

B. Śliwerski, Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, GWP, Gdańsk 2007

A. Neill, Nowa Summerhill, Zysk i S-ka, Warszawa 2000

J. Korczak, Jak kochać dziecko, Żak, Warszawa 2002

M. Bała, J. Jeziorska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki, WKSW, Warszawa 2009

K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, OF Impuls, Kraków

G. Fenstenmacher, J. Soltis, Style nauczania, WSiP, Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

K. Kruszewski, Sztuka nauczania, t. I-II, PWN, Warszawa 2005

R. Arends, Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994

R. Sternberg, L. Spear-Swerling, Jak nauczyć dzieci myślenia, GWP, Gdańsk 2003

R. Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa1999

R. Fischer, Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa1999

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Walczak (ostatnia modyfikacja: 12-05-2022 14:46)