SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia kliniczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia kliniczna
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-PK-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 15
(w tym jako e-learning)
1
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu współczesnej psychologii klinicznej,
ukształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób z zaburzeniami oraz
zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i
zespołowej w stosunku do tych osób

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.

Zakres tematyczny

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
Wykład - Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów
psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne działy medycyny. Zdrowie i
choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Model patogenetyczny i
salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne jako podstawowa kategoria teoretyczna
psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa
pracy badawczej i diagnostycznej. Mechanizmy kształtowania się zaburzeń psychicznych. 
Ćwiczenia - Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń
okresu dzieciństwa i adolescencji: zaburzenia emocjonalne, zaburzenia
odżywiania,  zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD,CD, całościowe zaburzenia
rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, uzależnienia substancjalne i  behawioralne,
zaburzenia związane ze stresem,  PTSD. Problemy psychiczne  a zaburzenia psychiczne.
Rola sytuacji trudnych w życiu człowieka.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda
przypadków,
metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę składa się aktywność studenta, praca pisemna, projektowa  lub kolokwium zaliczeniowe, wypowiedzi ustne. 

Literatura podstawowa

Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (2020) Psychologia kliniczna
dzieci i młodzieży . Warszawa: PWN

Literatura uzupełniająca

Dodatkowa literatura podawana jest na zająciach

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:17)