SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia kliniczna |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-PK-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z wiedzą z zakresu współczesnej psychologii klinicznej,
ukształtowanie postawy zaangażowania w problemy osób z zaburzeniami oraz
zmotywowanie do nabycia elementarnych umiejętności pracy indywidualnej i
zespołowej w stosunku do tych osób
Wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej.
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU:
Wykład - Przedmiot i działy psychologii klinicznej. Historyczny rys paradygmatów
psychologii klinicznej. Psychologia kliniczna a psychiatria i inne działy medycyny. Zdrowie i
choroba oraz norma i patologia w ujęciu klinicznym. Model patogenetyczny i
salutogenetyczny. Zaburzenia psychiczne jako podstawowa kategoria teoretyczna
psychologii klinicznej. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. Metoda kliniczna jako podstawa
pracy badawczej i diagnostycznej. Mechanizmy kształtowania się zaburzeń psychicznych.
Ćwiczenia - Rodzaje zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń
okresu dzieciństwa i adolescencji: zaburzenia emocjonalne, zaburzenia
odżywiania, zaburzenia zachowania, np. ADHD, ODD,CD, całościowe zaburzenia
rozwojowe, np. autyzm, trudności uczenia się, uzależnienia substancjalne i behawioralne,
zaburzenia związane ze stresem, PTSD. Problemy psychiczne a zaburzenia psychiczne.
Rola sytuacji trudnych w życiu człowieka.
Wykład problemowy, pogadanka, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda
przypadków,
metoda sytuacyjna, praca w grupach, dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Na ocenę składa się aktywność studenta, praca pisemna, projektowa lub kolokwium zaliczeniowe, wypowiedzi ustne.
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Borkowska A. (2020) Psychologia kliniczna
dzieci i młodzieży . Warszawa: PWN
Dodatkowa literatura podawana jest na zająciach
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 08-07-2022 15:17)