SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Innowacje pedagogiczne |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-IP-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi i młodzieżą.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.
WYKŁADY: Istota innowacji: źródła, mechanizmy i cele. Zmiany społeczne i edukacyjne jako uwarunkowania innowacji. Innowacje, zmiany i reformy a modernizacja edukacji. Instytucjonalne uwarunkowania innowacji, w tym rola przywództwa. Szkoła organizacją innowacyjną. Funkcje rozwojowe systemu oświatowego. Praca z danymi i monitoring oświatowy jako baza pod innowacje na poziomie szkoły i systemu edukacyjnego. Rola nauk pedagogicznych w procesie innowacyjnym.
Ćwiczenia: Szkoły twórczości. Projektowanie innowacji pedagogicznych i/lub tworzenie programów autorskich.
Wykład: konwencjonalny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów.
Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, przypadków, praca w grupach, opracowanie projekt innowacji do pracy z dzieci szczególnych potrzeb
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, projekt, wypowiedź pisemna
Ćwiczenia – dyskusja, obserwacja i ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie projektu, prezentacja, praca pisemna,
Fullan M., The Future of Learning Nowa wizja edukacji Przyszłość uczenia (się), w: file:///C:/Users/UZ/Desktop/Fullan nowa wizja edukacji.pdf
Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
Nowosad I, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.
Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń 2013
Łukasik J., Nowosad I, Szymański M. (red.) Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Impuls, Kraków 2021.
Magda M., Edukacja od źródeł. Autorski program edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju. Białystok 2003.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-07-2022 19:49)