SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Innowacje pedagogiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Innowacje pedagogiczne
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-IP-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 5
(w tym jako e-learning)
0,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu innowacji pedagogicznych; kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami innowacyjnej pracy nauczyciela z dziećmi i młodzieżą.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

WYKŁADY: Istota innowacji: źródła, mechanizmy i cele. Zmiany społeczne i edukacyjne jako uwarunkowania innowacji. Innowacje, zmiany i reformy a modernizacja edukacji. Instytucjonalne uwarunkowania innowacji, w tym rola przywództwa. Szkoła organizacją innowacyjną. Funkcje rozwojowe systemu oświatowego. Praca z danymi i monitoring oświatowy jako baza pod innowacje na poziomie szkoły i systemu edukacyjnego. Rola nauk pedagogicznych w procesie innowacyjnym.

Ćwiczenia: Szkoły twórczości. Projektowanie innowacji pedagogicznych i/lub tworzenie programów autorskich.

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów.

Ćwiczenia – dyskusja, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna, przypadków, praca w grupach, opracowanie projekt innowacji do pracy z dzieci szczególnych potrzeb

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - aktywność w trakcie zajęć, dyskusja, projekt, wypowiedź pisemna

Ćwiczenia – dyskusja, obserwacja i ocena aktywności na zajęciach, przygotowanie projektu, prezentacja, praca pisemna,

Literatura podstawowa

Fullan M., The Future of Learning Nowa wizja edukacji Przyszłość uczenia (się), w: file:///C:/Users/UZ/Desktop/Fullan nowa wizja edukacji.pdf

Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.

Nowosad I, Kultura szkoły w rozwoju szkoły, Impuls, Kraków 2019.

Przyborowska B.,  Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Toruń 2013

Literatura uzupełniająca

Łukasik J., Nowosad I, Szymański M. (red.) Szkoła i nauczyciel w obliczu zmian społecznych i edukacyjnych, Impuls, Kraków 2021.

Magda M., Edukacja od źródeł. Autorski program edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2000.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju. Białystok 2003.

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia. 


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-07-2022 19:49)