SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika specjalna
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-PS-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z wieloaspektową problematyką niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne, wspólnymi i swoistymi cechami osób z niepełnosprawnością  oraz pełnosprawnych. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat zasad edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Przygotowanie uczestników studiów do pracy z dziećmi/uczniami z różnymi niepełnosprawnościami. 

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna na temat: metod wychowania i kształcenia,  etapów rozwoju dziecka, grup społecznych. 

Zakres tematyczny

Wykłady

  1. Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, przedmiot, cel i zadania, systematyka, subdyscypliny, podstawowe pojęcia.
  2. Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej i ich implikacjie dla teorii i praktyki.
  3. Nurty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością: segregacyjny, integracyjny, inkluzyjny. Zasady organizacji edukacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością. 
  4. Adaptacja dziecka/ucznia do niepełnosprawności oraz przedszkola i szkoły.
  5. Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym. 
  6. Wspomaganie rodziców dzieci z niepełnosprawnością. 

Ćwiczenia

  1. Specyfika rozwoju, proces edukacji i rehabilitacji dzieci /uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
  2. Dzieci/uczniowie z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
  3. Dzieci/uczniowie z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
  4. Dzieci/uczniowie z przewlekłymi chorobami w środowisku rodzinnym, edukacyjnym: charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka/ucznia, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
  5. Dzieci/uczniowie z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka/ucznia, metody rehabilitacji.
  6. Dzieci/uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zasady terapii i edukacji.

Metody kształcenia

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: kolokwium z treści wykładów

Ćwiczenia:  opis przypadku ucznia z niepełnosprawnością oraz wspracia pedagogicznego 

Literatura podstawowa

  1. Bobińska K., Pietras T., Galecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012. 
  2. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
  3. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
  4. Sipowicz K., Piteras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017. 

Literatura uzupełniająca

  1. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od sysytematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.  
  2. Kohut D., Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w interdyscyplinarnej terapii, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.  
  3. Kowalik S., Stosowana psychologia rehabilitacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
  4. Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Uwagi

Literatura szczegółowa podawana jest na bieżące zajęcia.   


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 15:04)