Zapoznanie studentów z wieloaspektową problematyką niepełnosprawności: ujęcie pedagogiczno-psychologiczno-socjologiczne, wspólnymi i swoistymi cechami osób z niepełnosprawnością oraz pełnosprawnych. Dostarczenie podstawowej wiedzy na temat zasad edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Przygotowanie uczestników studiów do pracy z dziećmi/uczniami z różnymi niepełnosprawnościami.
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna na temat: metod wychowania i kształcenia, etapów rozwoju dziecka, grup społecznych.
Zakres tematyczny
Wykłady
Pedagogika specjalna jako nauka: miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk, przedmiot, cel i zadania, systematyka, subdyscypliny, podstawowe pojęcia.
Paradygmaty współczesnej pedagogiki specjalnej i ich implikacjie dla teorii i praktyki.
Nurty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością: segregacyjny, integracyjny, inkluzyjny. Zasady organizacji edukacji dzieci/uczniów z niepełnosprawnością.
Adaptacja dziecka/ucznia do niepełnosprawności oraz przedszkola i szkoły.
Integracja społeczna dzieci/uczniów z niepełnosprawnością w środowisku przedszkolnym oraz szkolnym.
Wspomaganie rodziców dzieci z niepełnosprawnością.
Ćwiczenia
Specyfika rozwoju, proces edukacji i rehabilitacji dzieci /uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
Dzieci/uczniowie z wadą wzroku – specyfika procesów orientacyjno-poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych, funkcjonowania społecznego; zasady rehabilitacji, formy edukacji.
Dzieci/uczniowie z wadą słuchu – charakterystyka rozwoju, procesu rehabilitacji oraz form edukacji.
Dzieci/uczniowie z przewlekłymi chorobami w środowisku rodzinnym, edukacyjnym: charakterystyka wybranych chorób przewlekłych i ich konsekwencji dla psychospołecznego funkcjonowania dziecka/ucznia, zasady oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych.
Dzieci/uczniowie z niepełnosprawnością ruchową: charakterystyka wybranych dysfunkcji narządu ruchu oraz ich wpływu na rozwój i proces edukacji dziecka/ucznia, metody rehabilitacji.
Dzieci/uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Zasady terapii i edukacji.
Metody kształcenia
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: kolokwium z treści wykładów
Ćwiczenia: opis przypadku ucznia z niepełnosprawnością oraz wspracia pedagogicznego
Literatura podstawowa
Bobińska K., Pietras T., Galecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna - etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.
Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2015.
Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Sipowicz K., Piteras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017.
Literatura uzupełniająca
Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od sysytematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Kohut D., Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w interdyscyplinarnej terapii, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2013.
Kowalik S., Stosowana psychologia rehabilitacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.
Smith D.D., Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki 1, 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Uwagi
Literatura szczegółowa podawana jest na bieżące zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 15:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.