SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do terapii pedagogicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do terapii pedagogicznej
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-WdTP- 22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu terapii pedagogicznej; celami, zasadami i metodami terapii pedagogicznej, organizacją i etapami pracy terapeutycznej. Zapoznanie  z rodzajami trudności edukacyjnych wymagających pracy terapeutycznej .

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza, terapia, profilaktyka; terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się, specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia.

Ćwiczenia

  1. Rodzaje trudności edukacyjnych wymagających pracy terapeutycznej  i ich etiologia.
  2. Cele terapii pedagogicznej (cel nadrzędny i cele operacyjne).
  3. Podmiot i przedmiot terapii pedagogicznej.
  4. Formy terapii pedagogicznej.
  5. Zasady terapii pedagogicznej.
  6. Metody terapii.
  7. Organizacja i etapy pracy terapeutycznej.

Metody kształcenia

Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na ćwiczeniach, udział w dyskusji oraz ocena z projektu planu jednostki metodycznej  terapii pedagogicznej.

Wykład – na ocenę składa się udział w dyskusji oraz  ocena z pracy pisemnej w postaci wniosków z wykładu.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

.

  1. Bogdanowicz M., Adryjanek A.: Uczeń z dysleksją w szkole – poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005.
  2. Bogdanowicz M, Adryjanek A., Rożyńska M., Uczeń z dysleksją w domu – poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007.
  3. Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989.
  4. Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz 1998.
  5. Williams Todd O, A Therapeutic Approach to Teaching Poetry, Palgrave Macmillan, 2012. 

Literatura uzupełniająca

1. M. Nyczaj-Drąg (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

2. E.M. Skorek  (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków 2007.

3.M. Magda-Adamowicz, K. Żernik (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Uczniowie z problemami w nauce i zachowaniu. Tom 1, Toruń 2018.

4. M. Magda-Adamowicz, M. Farnicka (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Inny w ławce szkolnej. Tom 2, Toruń 2018.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 18:00)