SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do terapii pedagogicznej |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-WdTP- 22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu terapii pedagogicznej; celami, zasadami i metodami terapii pedagogicznej, organizacją i etapami pracy terapeutycznej. Zapoznanie z rodzajami trudności edukacyjnych wymagających pracy terapeutycznej .
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki, podstawy psychologii rozwojowej.
Wykłady
Specjalne potrzeby edukacyjne, diagnoza, terapia, profilaktyka; terapia przyczynowa, terapia objawowa, terapia pedagogiczna, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia reedukacyjne, zajęcia wyrównawcze, trudności w uczeniu się, specyficzne i niespecyficzne trudności w uczeniu się, dysleksja, dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia, dyskakulia.
Ćwiczenia
Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: aktywność na ćwiczeniach, udział w dyskusji oraz ocena z projektu planu jednostki metodycznej terapii pedagogicznej.
Wykład – na ocenę składa się udział w dyskusji oraz ocena z pracy pisemnej w postaci wniosków z wykładu.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
.
Williams Todd O, A Therapeutic Approach to Teaching Poetry, Palgrave Macmillan, 2012.
1. M. Nyczaj-Drąg (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.
2. E.M. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków 2007.
3.M. Magda-Adamowicz, K. Żernik (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Uczniowie z problemami w nauce i zachowaniu. Tom 1, Toruń 2018.
4. M. Magda-Adamowicz, M. Farnicka (red.), (Nie)codzienność indywidualizacji w przestrzeni wczesnoszkolnej. Inny w ławce szkolnej. Tom 2, Toruń 2018.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 18:00)