SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zespołów korekcyjno-kompensacyjnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zespołów korekcyjno-kompensacyjnych
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-MZKK-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobywanie wiedzy dotyczącej zasad wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poznawanie zasad, mechanizmów planowania i prowadzenia zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi przesłankami metod wspierających rozwój umiejętności szkolnych .

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki, dydaktyki i psychologii rozwojowej.

Zakres tematyczny

Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Planowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, cele i zakres treści. Prowadzenie dokumentacji. Zasady pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Metody wspierające rozwój umiejętności szkolnych, formy organizacji aktywności dzieci.  Środki dydaktyczne, propozycje i przykłady zadań. Organizacja czasu i przestrzeni. Obserwacja i badanie efektywności realizowanego planu.  Ewaluacja zajęć.  Współpraca z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami. Projektowanie zajęć i zadań dla różnych zakresów trudności edukacyjnych.

Metody kształcenia

Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.

Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda, problemowa, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z projektu planu jednostki metodycznej  terapii pedagogicznej, aktywny udział w zajęciach, opracowanie 3 propozycji zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla wybranych trudności (konspektów).

Wykład – na ocenę składa się udział w dyskusji oraz  ocena z pracy pisemnej.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.

 

Literatura podstawowa

Skibińska H. (2001) Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz.

Skorek E. (red.) (2004) Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków.

Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin.

Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska E. (2009) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, Warszawa, Wyd. Edukacja Polska.

Literatura uzupełniająca

Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa.

Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.

 


Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 14:52)