SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zespołów korekcyjno-kompensacyjnych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-MZKK-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zdobywanie wiedzy dotyczącej zasad wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poznawanie zasad, mechanizmów planowania i prowadzenia zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi przesłankami metod wspierających rozwój umiejętności szkolnych .
Podstawy pedagogiki, dydaktyki i psychologii rozwojowej.
Wspieranie rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Planowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, cele i zakres treści. Prowadzenie dokumentacji. Zasady pracy na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Metody wspierające rozwój umiejętności szkolnych, formy organizacji aktywności dzieci. Środki dydaktyczne, propozycje i przykłady zadań. Organizacja czasu i przestrzeni. Obserwacja i badanie efektywności realizowanego planu. Ewaluacja zajęć. Współpraca z rodzicami, specjalistami i innymi nauczycielami. Projektowanie zajęć i zadań dla różnych zakresów trudności edukacyjnych.
Wykład – wykład tradycyjny, problemowy i konwersatoryjny.
Ćwiczenia – praca z książką i materiałami źródłowymi, klasyczna metoda, problemowa, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się: ocena z projektu planu jednostki metodycznej terapii pedagogicznej, aktywny udział w zajęciach, opracowanie 3 propozycji zajęć korekcyjno- kompensacyjnych dla wybranych trudności (konspektów).
Wykład – na ocenę składa się udział w dyskusji oraz ocena z pracy pisemnej.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
Skibińska H. (2001) Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz.
Skorek E. (red.) (2004) Terapia pedagogiczna. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków.
Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin.
Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska E. (2009) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, Warszawa, Wyd. Edukacja Polska.
Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa.
Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 14:52)