SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diagnoza pedagogiczna dzieci zdolnych i twórczych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-DPDZiT-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.
Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej, pedagogiki zdolności i twórczości.
WYKŁAD: Metody diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych (identyfikacja zespołowa, indywidualna, rodziców i nauczycieli). Metody i techniki diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych (myślenia, zachowania, postaw, języka, procesu twórczego). Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Badanie uczniów zdolnych i twórczych z problemami w uczeniu się i w zachowaniu.
Ćwiczenia: Opieka pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi. Wykorzystanie wybranego narzędzia badawczego do diagnozy dzieci i interpretacji uzyskanych wyników badań. Diagnozowanie dzieci twórczych i zdolnych. Prezentacja programów wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz.
WYKŁAD: aktywna obecność, dyskusja, prezentacja multimedialna.
ĆWICZENIA: Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach i prezentacje multimedialne, badanie wybranymi narzędziami dzieci zdolnych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja,
Ćwiczenia: diagnoza jednego dziecka, przygotowanie projektu, projektowanie sytuacji edukacyjnych aktywność w trakcie zajęć, wypowiedź pisemna
Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń
Limont W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.
Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Lublin 2010.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007, wzn. 2013.
Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013,
Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.
Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 21:23)