SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza pedagogiczna dzieci zdolnych i twórczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza pedagogiczna dzieci zdolnych i twórczych
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-DPDZiT-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi.

Wymagania wstępne

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej, pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

WYKŁAD: Metody diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych (identyfikacja zespołowa, indywidualna, rodziców i nauczycieli). Metody i techniki diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych (myślenia, zachowania, postaw, języka, procesu twórczego). Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Badanie uczniów zdolnych i twórczych z problemami w uczeniu się i w zachowaniu.

Ćwiczenia: Opieka pedagogiczna nad osobami zdolnymi i twórczymi. Wykorzystanie wybranego narzędzia badawczego do diagnozy dzieci i interpretacji uzyskanych wyników badań. Diagnozowanie dzieci twórczych i zdolnych. Prezentacja programów wykonanych przez studentów do samodzielnie przeprowadzonych diagnoz. 

 

Metody kształcenia

WYKŁAD: aktywna obecność, dyskusja, prezentacja multimedialna.

ĆWICZENIA: Praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja, projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach i prezentacje multimedialne, badanie wybranymi narzędziami dzieci zdolnych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: aktywność w trakcie zajęć, dyskusja,

Ćwiczenia: diagnoza jednego dziecka, przygotowanie projektu, projektowanie sytuacji edukacyjnych aktywność w trakcie zajęć,  wypowiedź pisemna

Ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń

Literatura podstawowa

Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot 2010.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2001.

Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Lublin 2010.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007, wzn. 2013.

Magda-Adamowicz M., Children's creativity in a systemic perspective, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013, 

Literatura uzupełniająca

Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.

Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.

Uszyńska-Jarmoc J., Twórcza aktywność dziecka: teoria – rzeczywistość -perspektywy rozwoju, Białystok 2003.

Żuk T., Uzdolnienia twórcze a osobowości, Poznań 1986.

 

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 21:23)