SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-MPzDZiT-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - - 20
(w tym jako e-learning)
1,33
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

Wymagania wstępne

Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.

Zakres tematyczny

WYKŁAD: Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszko

ĆWICZEŃ: Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży.  Instrumentarium metodyczne: wybrane metody; pomoce dydaktyczne; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; wyposażenie gabinetu; metody i techniki rozwijania twórczości dzieci; treningi i lekcje twórczości. Formy ekspresji plastycznej dzieci. Programy pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym. 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład konwencjonalny, problemowy

Ćwiczenia  - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania

Literatura podstawowa

Dyrda B., Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Warszawa 2012

Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.

Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli, Toruń

Nierenberg G. I., Sztuka kreatywnego myślenia, Warszawa 1982

Stawinoga R., Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin 2007

Literatura uzupełniająca

Havas H., Jestem genialny, czyli jak wykorzystać w 100% swój potencjał umysłowy, Katowice 2006

Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2005.

Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa  1997

Uwagi

Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.W przypadku, gdy nie podaje się innych uwag skasuj cały tekst (razem z tekstem ukrytym: „W przypadku, gdy …”.

 


Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 21:30)