SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-TPzAP-MPzDZiT-22 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Terapia pedagogiczna z arteterapią |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu metodyki i organizowania zajęć pozalekcyjnych dla dzieci zdolnych i twórczych. Zapoznanie z możliwościami pracy nauczyciela z dziećmi zdolnymi, uzdolnionymi i twórczymi. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Podstawy wiedzy z pedagogiki specjalnej, psychologii, pedagogiki zdolności i twórczości.
WYKŁAD: Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszko
ĆWICZEŃ: Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Instrumentarium metodyczne: wybrane metody; pomoce dydaktyczne; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; wyposażenie gabinetu; metody i techniki rozwijania twórczości dzieci; treningi i lekcje twórczości. Formy ekspresji plastycznej dzieci. Programy pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym.
Wykład konwencjonalny, problemowy
Ćwiczenia - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład konwencjonalny, problemowy
Ćwiczenia - praca z tekstem, z dokumentem źródłowym; problemowe, praktycznego działania
Dyrda B., Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Warszawa 2012
Kubicka D., Twórcze działanie dziecka w sytuacjach zabawowo-zadaniowych, Kraków 2003.
Magda-Adamowicz M., Obraz twórczych pedagogicznie nauczycieli, Toruń
Nierenberg G. I., Sztuka kreatywnego myślenia, Warszawa 1982
Stawinoga R., Twórczość językowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin 2007
Havas H., Jestem genialny, czyli jak wykorzystać w 100% swój potencjał umysłowy, Katowice 2006
Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2005.
Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997
Każdorazowo wykładowca podaje literaturę na bieżące zajęcia.W przypadku, gdy nie podaje się innych uwag skasuj cały tekst (razem z tekstem ukrytym: „W przypadku, gdy …”.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-07-2022 21:30)