SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Arteterapia a diagnoza - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Arteterapia a diagnoza
Kod przedmiotu 05.5-WP-TPzAP-AaD-22
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Terapia pedagogiczna z arteterapią
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w umiejętności stosowania technik arteterapeutycznych w diagnostyce.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu podstaw arteterapii i psychologii rozwojowej dziecka.

Zakres tematyczny

Badania procesu terapeutycznego i jego efektów wg wybranych autorytetów. Rodzaje arteterapii. Rysunek jako narzędzie diagnostyczne - okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dziecka. Aspekt formalny i treściowy interpretacji rysunków - analiza elementów graficznych, symbolika barw, symbolika przestrzeni, analiza proporcji, aspekt treściowy, wskaźniki zaburzeń emocjonalnych. Rysunek dziecięcy – emocje, miejsce i kierunek nachylenia postaci, postać ludzka, rozumienie komunikatów płynących z rysunków. Wykorzystywanie arteterapii w celu analizowania i rozwiązywania problemów w pracy z dzieckiem.

Metody kształcenia

Prezentacje, analiza wytworów, dyskusja problemowa, analiza przypadków, praca z tekstem

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkami zaliczenia przedmiotu są: aktywna obecność, prezentacja tematu, analiza i interpretacja wytworów powstałych podczas sesji arteterapeutycznej.

Literatura podstawowa

A.     Gilroy, Arteterapia – badania i praktyka, Łódź 2009

E. Głowacka, Artediagnoza, Kraków 2006

N. Rodriquez, Co nam mówią rysunki dzieci, Kielce 2013

S. Popek, Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010

Frydrychowicz A (1994) Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych, Warszawa

N. Rodriguez, Co nam mówią rysunki dzieci, Kielce 2011.

Literatura uzupełniająca

M. Magda-Adamowicz, Jakość dzieciństwa twórczych dzieci 7-9-letnich w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018

Krasoń, L. Konieczna-Nowak, Sztuka. Terapia. Poznanie, Warszawa 2016

R. Bartel, Arteterapia i rozwój osobisty, tom I, Poznań 2016

B. Toroń-Fórmanek  Codzienność szkolna dzieci z parcjalnymi zaburzeniami rozwoju, W: Edukacja a życie codzienne, 2002. T. 2, Katowice: Wyda. Uniwersytetu Śląskiego,

B. Toroń-Fórmanek, Stygmatyzacja uczniów z parcjalnymi zaburzeniami, W: Społeczne procesy modernizacyjne w środowisku lokalnym średniego miasta (doświadczenia i propozycje), Rawicz, 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Barbara Toroń-Fórmanek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-07-2022 14:09)