Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom znaczenia przedsiębiorczości we współczesnej gospodarce, a w szczególności pojęcia przedsiębiorczości, rodzajów działań przedsiębiorczych, cech przedsiębiorcy, co może motywować do podejmowania inicjatyw gospodarczych. Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia przedsiębiorstwa w ujęciu: ekonomicznym, finansowym, organizacyjno - zarządczym, marketingowym.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć ekonomicznych, podstawowa wiedza z zakresu organizacji i zarządzania oraz marketingu.
Zakres tematyczny
Podstawowe pojęcia związane z działalnością gospodarczą - przedsiębiorstwo, przedsiębiorczość.
Przedsiębiorca a człowiek przedsiębiorczy - definicje, cechy przedsiębiorcy.
Pojęcie i rola MSP w gospodarce - szanse i bariery rozwoju małych przedsiębiorstw.
Strategia firmy na rynku i biznes plan jako narzędzie jej weryfikacji.
Analiza otoczenia i potencjału przedsiębiorstwa.
Planowanie działalności gospodarczej.
Źródła finansowania działalności przedsiębiorstwa. Kredyt, pożyczka, pomoc bezzwrotna, fundusze typu private equity/venture capital oraz Anioły Biznesu
Elementy marketingu w nowopowstałej firmie.
Zarządzanie w małym przedsiębiorstwie.
Innowacyjne przedsiębiorstwo a innowacje w przedsiębiorstwie.
Metody kształcenia
metody podające:
wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych;
wykład problemowy
metody poszukujące:
sytuacyjna: analizowanie przez grupy studentów rzeczywistych sytuacji organizacji;
ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadków, przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej dz.g., przeprowadzenie ewidencji dz. g. na przykładach, przygotowanie przykładowego wniosku o dofinansowanie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ocenę końcową składają się:
opracowanie biznes planu dla wybranego przedsiębiorstwa
zdanie przedmiotowego testu końcowego obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności
obecność na zajęciach oraz uczestnictwo w dyskusjach
Ocena z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego, w 50% z oceny z ćwiczeń (ocena z ćwiczeń jest oceną ważoną z projektu - 80% i aktywności (obecność, udział w dyskusjach) - 20%)
Literatura podstawowa
Gerber M. E., Mit przedsiębiorczości: dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić, Wyd. MT Biznes Sp. z o.o., Warszawa 2019
Przedsiębiorcy i ich działalność, red. Pawłowski A., Wolska H., Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019
Przedsiębiorczość i zarządzanie w małej i średniej firmie. Teoria i praktyka. Pod red. nauk. J. Ropęga, R. Lisowska, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016
Literatura uzupełniająca
Staniszewska A., Szlęzak - Matusewicz J., Entrepreneurship: selected issues, Wyd. SGH, Warszawa 2015
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.