Zapoznanie studenta z zasadami organizacji żywienia dzieci i młodzieży w placówkach edukacyjnych.
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość chemii, biochemii i zasad prawidłowego żywienia.
Zakres tematyczny
Wykłady,
Podstawowe wymagania krajowych i unijnych przepisów prawnych dotyczących żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży szkolnej.
Zadania opiekuńcze placówek oświatowych, warunki korzystania ze stołówki szkolnej.
Omówienie metod ustalania opłat za posiłek wydany uczniowi szkoły.
Etapy żywieniowe u dzieci i młodzieży.
Przedstawienie wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty.
Oświadczenia żywieniowe dotyczące zawartości różnych dodatków, które podlegają ograniczeniom w środkach spożywczych i warunki ich stosowania.
Charakterystyka metod zwiększenia atrakcyjności posiłków dla dzieci.
Poszukiwanie metod szerzenia wiedzy o prawidłowym żywieniu dzieci i młodzieży.
Kolokwium zaliczeniowe.
Laboratorium
Zasady sporządzania posiłków atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży.
Zasady określania wielkości porcji przy określonym koszcie” wsadu do kotła”, dostosowanie podaży wartości energetycznej posiłków oraz składników odżywczych do norm żywieniowych a etyka zawodowa dietetyka i obsługi kuchni.
Opracowanie dokumentacji żywieniowej dla placówki oświatowej (receptury dań, obliczenie kosztu wsadu do kotła, listy alergenów itd.).
Przygotowanie jednodniowego jadłospisu dla wybranej placówki oświatowej nieprzekraczającej narzuconego kosztu wsadu do kotła.
Metody podające: wykład informacyjny, wykład problemowy.
Metody poszukujące: ćwiczeniowa, laboratoryjna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład – warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego w formie pisemnej lub ustnej.(ocena pozytywna, gdy student uzyska co najmniej 50% liczby punktów).
Ćwiczenia – warunkiem zaliczenia jest opracowanie i zaprezentowanie całodniowego jadłospisu dla wybranej placówki oświatowej. Ocenę pozytywną uzyskuje student, który w sposób prawidłowy opracował wszystkie elementy jadłospisu: dobrał potrawy pod względem wartości odżywczych i wartości energetycznej posiłków, wskazał alergeny, opracował receptury potraw do narzuconego kosztu zakupu surowców (wsadu do kotła).
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z wykładów i oceny z ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Akty prawne dotyczące prawa żywnościowego
Woś H., Staszewska-Kwak A,, Żywienie dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2013
Szajewska H. (red.), Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży, MP, Kraków 2017
Wójcik- Machejek J,, Jadłospisy dla dzieci w wieku szkolnym, Medialex, Rybnik, 2019
Literatura uzupełniająca
„Przegląd zmian w przepisach prawa żywnościowego”, Merieux Nutri Sciences, 2022
Eugster Gabi,Żywienie dzieci, Urban & Partner, Wrocław, 2018
Kupc S., Receptury i jadłospisy dla dzieci przedszkolnych, Medialex, Rybnik, 2015
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-02-2023 21:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.