SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Diety redukcyjne i alternatywne |
Kod przedmiotu | 12.9-WB-ŻCZ2P-diety-S22 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Żywienie człowieka i dietoterapia |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest pozyskanie wiedzy na temat stosowanych powszechnie diet redukcyjnych oraz diet alternatywnych, co ma umożliwić ich krytyczną ocenę pod względem żywieniowym.
Wiedza, umiejętności oraz kompetencje w zakresie podstaw żywienia człowieka i dietetyki.
Wykłady:
1. Idea niekonwencjonalnych diet redukcyjnych i alternatywnych, ich definicja, bezpieczeństwo stosowania oraz możliwości wykorzystania w żywieniu różnych grup ludności.
2. - 7. Omówienie wybranych diet redukcyjnych i alternatywnych (dieta Atkinsa, dieta Cambridge, dieta Dukana, dieta Harvey and Marilyn Diamonds, dieta Haya, dieta kapuściana, dieta kopenhaska, dieta Kwaśniewskiego, dieta makrobiotyczna, dieta Montignaca, dieta Ornisha, dieta plaż południowych (plaż południa), dieta zgodna z grupą krwi, dieta zone (strefowa), diety wegetariańskie i wegańskie, głodówka, diety ketogeniczne, idea okien żywieniowych ).
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu (plan i zakres zajęć, karta przedmiotu oraz warunki zaliczenia).
2. Przygotowanie diet redukcyjnych i alternatywnych, które można z powodzeniem zastosować w przypadku szczególnych potrzeb pacjenta.
3. Dyskusja na temat wad i zalet wybranych diet alternatywnych.
4. Przygotowanie potraw kuchni wegańskiej i ketogenicznej.
Projekt:
Założenia i przykładowy jadłospis wybranej diety alternatywnej wraz z jej krytyczną oceną – przygotowane w formie prezentacji.
Prezentacja pracy projektowej.
Metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Metody poszukujące: ćwiczeniowa, problemowa, projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z kolokwium jest osiągnięcie 60% poprawnych odpowiedzi.
Ćwiczenia: oceniane są - wykonane w formie pisemnej dwa zadania (jadłospisy, zalecenia, ocena krytyczna dwóch wybranych diet), aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach) oraz obecność na zajęciach.
Projekt: oceniana jest praca projektowa w formie prezentacji (strona merytoryczna, czytelność przekazu, strona graficzna) oraz sposób jej zaprezentowania na forum grupy.
Ocena końcowa: Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wykładu, ćwiczeń i projektu.
1. Gawęcki J., Roszkowski W. (Redakcja): Żywienie człowieka a zdrowie publiczne tom 3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
2. Grzymisławski M., Gawęcki J.: Żywienie człowieka zdrowego i chorego PWN 2016
3. Jarosz M (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.
4. Malinowska M., Borawska M.: Wegetarianizm. Zalety i wady. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.
5. Ostrowska L.: Dietetyka. Kompendium. PZWL 2020
6. Szostak W. B., Cichocka A., Cybulska B.: Zdrowa dieta śródziemnomorska. Agencja Wydawnicza Comes, Warszawa 2001.
7. Włodarek D., Lange E., Kozłowska L., Głąbska D.: Dietoterapia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
Wybrane pozycje źródłowe z bieżącego piśmiennictwa polskiego i zagranicznego (wskazane przez wykładowcę), internetowe źródła informacji o założeniach diet alternatywnych.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mariusz Kasprzak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-02-2023 20:56)