SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia społeczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia społeczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSP-PS-C_pNadGenFDPPF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Praca socjalna
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych procesów społecznych zachodzących w różnych typach grup społecznych, procesu komunikacji społecznej wraz z teoriami dotyczącymi wychowania.

Ponadto zakłada się wykształcenie umiejętności poprawnej obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych i powiązaniem ich z różnymi obszarami pracy socjalnej. Realizacja treści przedmiotu pozwoli dostrzec i docenić ważność psychologii społecznej w utrzymaniu i rozwoju prawidłowych więzi społecznych i zachowań.

Wymagania wstępne

Zaliczony kurs ze wstępu do psychologii

Zakres tematyczny

Wykłady:
Cele i zakres psychologii społecznej.
Zjawisko konformizmu i jego skutki w działaniach wychowawczych. 
Rozwój społeczny człowieka i jego konsekwencje dla wychowania.
Kształtowanie i zmiana postaw.
Rola autorytetu w procesie wychowania.
Teoria społecznego uczenia się.
Mechanizmy i skutki zachowań agresywnych.
Ćwiczenia:
Relacje intra-  i  interpersonalne. 
Procesy grupowe. 
Dynamika małych grup. 
Komunikacja interpersonalna. 
Kształtowanie pozytywnych więzi interpersonalnej, atrakcyjność, lubienie, sympatia, miłość. Psychologiczna analiza wybranych środowisk i problemów społecznych (wyuczona bezradność, bezdomność).

 

Metody kształcenia

Wykład klasyczny. Praca z książką, dyskusje panelowe, metoda przypadków, gry dydaktyczne, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, prezentacje multimedialne. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie wykładów: metodą weryfikacji efektów kształcenia  będzie  test wiedzy w zakresie zrealizowanego materiału na wykładach

Zaliczenie z ćwiczeń:  wyniki testu wiedzy w zakresie zrealizowanego materiału na ćwiczeniach wraz z analizą wybranej sytuacji wychowawczej. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie min.70% punktów w teście.

Ocena końcowa: ceną końcową będzie ocena z zaliczenia wykładów

Literatura podstawowa

Aronson E. Człowiek – istota społeczna. Warszawa, PWN, 2002.
Wojciszke B.  Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, 2002.
Miluska J. Psychologia rozwiązywania problemów społecznych, Poznań: Bonami, 1998
 

Literatura uzupełniająca

Cialdini R. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Meyers D. G. (2003). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 
Literatura uzupełniająca każdorazowo może być ustalana z prowadzącym zajęcia.
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marcin Szumigraj (ostatnia modyfikacja: 07-09-2016 01:43)