SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Algorytmy i struktury danych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Algorytmy i struktury danych
Kod przedmiotu 11.3-WP-PEDP-AiSD
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Michał Grobelny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z algorytmami i strukturami danych. Nabycie przez studentów umiejętności formalnego i nieformalnego zapisywania algorytmów przy wykorzystaniu odpowiednich struktur danych.

Wymagania wstępne

Sprawność w korzystaniu ze standardowego oprogramowania środowiska Windows i zasobów komputera. Znajomość podstawowych terminów matematycznych.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do algorytmiki: historia algorytmiki, dane a informacja, sposoby reprezentacji danych, algorytm, cechy algorytmu, zadanie algorytmiczne, zasoby niezbędne do wykonania algorytmu.

Formalny i nieformalny sposób zapisu algorytmów: opis słowny algorytmu, lista kroków, schemat blokowy algorytmu, pseudokod, języki programowania, zmienna, przypisanie, wyrażenie.

Struktury sterujące algorytmów: struktura „bezpośrednie następstwo”, struktura „wybór”, iteracje ograniczone i warunkowe, warunek logiczny, podstawowe operatory logiczne.

Struktury danych:  tablica, rekord, stos, kolejka – budowa, sposób obsługi, typowe zastosowania.

Podprogramy i rekurencja: pojęcie podprogramu, procedury i funkcji. Zastosowanie podprogramów w algorytmach, pojęcie rekurencji, przykłady algorytmów rekurencyjnych.

Oprogramowanie dedykowane do projektowania i symulacji działania algorytmów: środowisko robocze, przegląd komponentów, zasady budowania i symulacji algorytmów.

Wykorzystanie programu do nauczania algorytmiki: zasady tworzenia multimedialnych pomocy dydaktycznych, sposoby wykorzystania z programu do nauczania algorytmiki na różnych etapach kształcenia.

Metody kształcenia

Zajęcia laboratoryjne w pracowni komputerowej, metoda projektu, pokaz, demonstracja, samodzielne rozwiązywania problemów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Efekty kształcenia będą weryfikowane trzema sposobami: poprzez systematyczną kontrolę wykonania zadań przewidzianych programem, okresowe sprawdziany (wejściówki). 25% oceny końcowej stanowi ocena z projektu edukacyjnego (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury; część praktyczna zgodna z przyjętymi założeniami). Ocena końcowa na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i laboratoriów.

Ćwiczenia

Zaliczenie wszystkich kolokwiów (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów) oraz podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Laboratoria

Pozytywne zaliczenie opracowanego medium edukacyjnego (zgodność z tematem, struktura pracy, poprawny język, odpowiedni i twórczy dobór literatury; część praktyczna, np. aplikacja multimedialna zgodny z przyjętymi założeniami). Składnikami oceny końcowej są: 75% (oceny cząstkowe), 25% (ocena projektu).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z ćwiczeń i laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. Sysło M.: Algorytmy, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 2002
  2. Harel D: Komputery spółka z. o. o. Czego komputery naprawdę nie umieją zrobić, WNT, Warszawa, 2002 
  3. Harel D.: Rzecz o istocie informatyki. Algorytmika, Klasyka Informatyki, WNT, Warszawa, 2008
  4. Wirth N.: Algorytmy+struktury danych=programy, WNT, Warszawa, 2004
  5. Wróblewski P.: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania. Wydanie V, HELION, Gliwice, 2015
  6. Heineman G., Pollice G., Selkow S.: Algorytmy. Almanach, HELION, Gliwice, 2010

Literatura uzupełniająca

  1. Harris S., Ross J.: Algorytmy. Od podstaw, HELION, Gliwice, 2006
  2. Banachowski L., Diks K., Rytter W.: Algorytmy i struktury danych, WNT, Warszawa, 2006
  3. Sysło M.: Piramidy, szyszki i inne konstrukcje algorytmiczne, HELION, Gliwice, 2015 

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami dla projektu jest dostępny na platformie e-learningowej KMTI.


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 12:24)