Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Wyjaśnienie podstawowych pojęć (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, terapia pedagogiczna, terapia multimedialna, program edukacyjno-terapeutyczny). Wyjaśnienie istoty procesu czytania i pisania, przedstawienie głównych założeń i zadań terapii pedagogicznej, wyjaśnienie znaczenie technologii informacyjnych w realizacji podstawowych założeń procesu terapeutycznego. Szczegółowe poznanie zawartość programów edukacyjno-terapeutycznych. Przygotowanie do samodzielnego projektowania zajęć terapii multimedialnej.
Wymagania wstępne
Podstawowe informacje z zakresu pedagogiki medialnej, media w edukacji. Podstawowa wiedza o mediach masowych; podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych, sprawne korzystanie z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office.
Zakres tematyczny
Wykład
Specyficzne trudności w uczeniu się, terminologia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, istota procesu czytania i pisania, charakterystyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
Terapia pedagogiczna – podstawowa pomoc w przezwyciężaniu specyficznych trudności w czytaniu
i pisaniu: podstawowe cele i zadania terapii pedagogicznej, zasady realizacji zajęć terapeutycznych, etapy procesu terapeutycznego.
Ćwiczenia edukacyjno-terapeutyczne stosowane w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
Sprzyjające warunki w zajęciach terapeutycznych: udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków edukacyjno-terapeutycznych.
Terapia multimedialna: założenia terapii multimedialnej, przegląd programów edukacyjno- terapeutycznych, podstawowe cechy poprawnie opracowanych programów edukacyjno-terapeutycznych, wskazówki metodyczne poprawnie prowadzonych zajęć terapii multimedialnej, realizacja podstawowych zasad zajęć terapeutycznych z udziałem technologii informacyjnych.
Laboratorium
Media i multimedia w terapii pedagogicznej.
Multimedialne programy edukacyjno-terapeutyczne, szczegółowa analiza zawartości programów pod kontem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
Przegląd i analiza stron internetowych pomocnych na zajęciach terapeutycznych.
Projekt i prezentacja zajęć terapeutycznych skierowanych do dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania zakładających wykorzystania technologii informacyjnych.
Metody kształcenia
Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, praca z programem multimedialnym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium jest zaliczenie laboratorium (realizacja zaplanowanych w programie zadań). Prowadzący ustalają, iż zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie średnią arytmetyczną pozytywnych ocen końcowych z: laboratorium i wykładu.
Wykłady
Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Laboratoria
Pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładu.
Literatura podstawowa
Bogdanowicz M., Adryjanek A., (2004), Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia
Czajkowska I., Herda K., (1996), Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole, Warszawa
Kowaluk M., (2009), Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin
Krasowicz-Kupis G., (2008), Psychologia dysleksji, Warszawa
Nowicka E., Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010.
Reid G., Wearmouth J., (2008), (red.), Dysleksja. Teoria i praktyka, Gdańsk
Siemienicki B., (2001), Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Toruń
Literatura uzupełniająca
Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
Jurek A., (2008), Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk
Kaja B., (2003), Etiologia i diagnoza dysleksji rozwojowej – przegląd badań prowadzonych na świecie, [w:] Kaja B., (red.), Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz
Pietras I., (2008), Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne, Gdańsk
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 18:34)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.