SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne w diagnozie i terapii pedagogicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne w diagnozie i terapii pedagogicznej
Kod przedmiotu 05.0-WP-PEDP-TIDT
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Informatyka szkolna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyjaśnienie podstawowych pojęć (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, terapia pedagogiczna, terapia multimedialna, program edukacyjno-terapeutyczny). Wyjaśnienie istoty procesu czytania i pisania, przedstawienie głównych założeń i zadań terapii pedagogicznej, wyjaśnienie znaczenie technologii informacyjnych w realizacji podstawowych założeń procesu terapeutycznego. Szczegółowe poznanie zawartość programów edukacyjno-terapeutycznych. Przygotowanie do samodzielnego projektowania zajęć terapii multimedialnej.

Wymagania wstępne

Podstawowe informacje z zakresu pedagogiki medialnej, media w edukacji. Podstawowa wiedza o mediach masowych; podstawowe przygotowanie z w zakresie technologii informacyjnych, sprawne korzystanie z komputera, sieci Internet, pakietu MS Office.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Specyficzne trudności w uczeniu się, terminologia specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, istota procesu czytania i pisania, charakterystyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
  2. Terapia pedagogiczna – podstawowa pomoc w przezwyciężaniu specyficznych trudności w czytaniu
    i pisaniu: podstawowe cele i zadania terapii pedagogicznej, zasady realizacji zajęć terapeutycznych, etapy procesu  terapeutycznego.
  3. Ćwiczenia edukacyjno-terapeutyczne stosowane w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
  4. Sprzyjające warunki w zajęciach terapeutycznych: udział technologii informacyjnych w organizowaniu właściwych warunków edukacyjno-terapeutycznych.
  5. Terapia multimedialna: założenia terapii multimedialnej, przegląd programów edukacyjno- terapeutycznych, podstawowe cechy poprawnie opracowanych programów edukacyjno-terapeutycznych, wskazówki metodyczne poprawnie prowadzonych zajęć terapii multimedialnej, realizacja podstawowych zasad zajęć terapeutycznych z udziałem technologii informacyjnych.

Laboratorium

  1. Media i multimedia w terapii pedagogicznej.
  2. Multimedialne programy edukacyjno-terapeutyczne, szczegółowa analiza zawartości programów pod kontem zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
  3. Przegląd i analiza stron internetowych pomocnych na zajęciach terapeutycznych. 
  4. Projekt i prezentacja zajęć terapeutycznych skierowanych do dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania zakładających wykorzystania technologii informacyjnych.

Metody kształcenia

Wykład, wykład konwersatoryjny, pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, praca z programem multimedialnym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium jest zaliczenie laboratorium (realizacja zaplanowanych w programie zadań). Prowadzący ustalają, iż zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie średnią arytmetyczną pozytywnych ocen końcowych z: laboratorium i wykładu.

Wykłady

Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Pozytywne zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa z laboratoriów jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratoriów i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Bogdanowicz M., Adryjanek A., (2004), Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia
  2. Czajkowska I., Herda K., (1996), Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole, Warszawa
  3. Kowaluk M., (2009), Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się, Lublin
  4. Krasowicz-Kupis G., (2008), Psychologia dysleksji, Warszawa
  5. Nowicka E., Media – dysleksja – terapia pedagogiczna, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010.
  6. Reid G., Wearmouth J., (2008), (red.), Dysleksja. Teoria i praktyka, Gdańsk
  7. Siemienicki B., (2001), Komputer w diagnostyce i terapii pedagogicznej, Toruń

Literatura uzupełniająca

  1. Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2008.
  2. Jurek A., (2008), Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją, Gdańsk
  3. Kaja B., (2003), Etiologia i diagnoza dysleksji rozwojowej – przegląd badań prowadzonych na świecie, [w:] Kaja B., (red.), Diagnoza dysleksji, Bydgoszcz
  4. Pietras I., (2008), Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne, Gdańsk

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 14-07-2016 18:34)