SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Taniec dziecięcy z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Taniec dziecięcy z metodyką
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-TDzM-Ć_pNadGenJU550
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z elementarnymi podstawami tańców dla dzieci i specyfiką pracy taneczno-edukacyjnej. Usprawnianie w zakresie kondycji psychofizycznej, niezbędnej w nauce tańców.

Wymagania wstępne

Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu biomedycznych podstaw rozwoju, psychologii muzyki, pedagogiki.

Zakres tematyczny

Założenia programowe przedmiotu, wskazanie na literaturę przedmiotu. Taniec w życiu i edukacji dziecka. Cele, treści edukacji tanecznej dla dzieci. Klasyfikacja tańców dla dzieci. Charakterystyka tańców. Organizacja procesu tanecznego. Nauka wybranych tańców dla dzieci: (np. polskich, narodowych: krakowiak, polonez,  kujawiak, oberek, mazur; regionalnych: Klepany, Szewc, Miotlarz, Koziorajka,, Kłaniany, Kowal, Galopka, Nie chcę cię znać; integracyjnych a także innych narodów). Zabawy taneczne z piosenką – zabawy rytmiczne, ilustrowane ruchem, inscenizowane, taneczne (np. Gawron, Wiewiórka, Warszawska poleczka; Zła zima; Miigu-Migu, Stary Abraham). Inspiracje własne w zakresie choreografii. Scenariusze zajęć tanecznych dla dzieci.

Metody kształcenia

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, ćwiczeniowa, treningowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia

Zaliczenie z oceną. Opracowanie  scenariuszy zajęć tanecznych dla dowolnej grupy wiekowej – tanecznej. Test sprawdzający wiadomości i umiejętności taneczne.

Ocena końcowa

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Bissinger-Ćwierz U., Animacja muzyczna w pedagogice zabawy, Lublin 1999.
  2. Bzozowska L., Bzozowski M., Folkowa zabawa: integracyjne formy polskich tańców ludowych, Lublin 2002.
  3. Dadak-Kozicka J.K., Śpiewajże mi jako umiesz: muzykowanie w szkole według koncepcji Kodalya, Warszawa 1992.
  4. Dąbrowska G., Tańcujże dobrze, Warszawa 1991.
  5. Koziełło D., Taniec i psychoterapia, Poznań 1999.
  6. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  7. Smoczynska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, Warszawa 1983.
  8. Szelc-Mays M., Tańce malowane: podręcznik dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Kraków 2013 .
  9. Wieman M., Tańce i zabawy ze śpiewem, Warszawa 1961.
  10. Wieman M., A czy wy tak potraficie?, Warszawa 1990.

Literatura uzupełniająca

  1. Bogdanowicz M., Ruch i piosenka dla najmłodszych, Gdańsk 2001.
  2. Kappert D., Tańcząc z dziećmi, Warszawa 2005.
  3. Konatkiewicz D., Sekrety tańca: muzyka i ruch jako elementy pedagogiki myślenia twórczego, [w:] Metody i formy terapii sztuką, red. L. Kataryńczuk-Mania, Zielona Góra 2005.
  4. Siedlecka B., Biliński W., red., Taniec w edukacji dzieci i młodzieży, Wrocław 2003.
  5. Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, Warszawa 1992.
  6. Stadnicki A., Tańce dla dzieci, Warszawa 1994.
  7. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyka, ruchem i mowa, warszawa 1998.
  8. Szałek A., Koncepcja Carla Orffa w kreatywnych działaniach muzycznych ucznia, „Wychowanie Muzyczne w Szkole” 2008, 3.
  9. Szpunar J., Gęca L., Tańczymy razem. Formy integracyjne i sceniczne wybranych tańców narodowych i regionalnych, Lublin 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 28-07-2016 11:52)