SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do pedeutologii |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-WDP-Ć-S14_pNadGen3OJUW |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i wczesna edukacja artystyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela i różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Formalno-prawne uwarunkowania zawodu nauczyciela.
Etyka zawodu nauczyciela. Nauczyciel w miejscu pracy. Funkcje, zadania i rola nauczyciela. Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą. Ukryty program w pracy nauczyciela. Strategie nauczycieli i uczniów. Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji multimedialnej, posteru sporządzenie portfolio (50%).
Ocena końcowa
Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
1. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
2. Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.
3. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.
4. Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.
5. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
6. Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.
7. Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
8. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
9. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
10. Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
1. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
2. Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.
3. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.
4. Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.
5. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
6. Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.
7. Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
8. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
9. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
10. Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 16-07-2016 19:35)