SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy audiologii i foniatrii |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PEDP-AUD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Logopedia i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchacza: z problematyką medyczną wchodzącą w zakres działania foniatrii i audiologii, z powiązaniem logopedii z innymi dziedzinami medycyny, w tym z foniatrią i audiologią, ukazanie znaczenia wzajemnej współpracy pomiędzy logopedą a foniatrą/audiologiem.
Anatomia i fizjologia narządów mowy.
Wykłady
Wyjaśnienie pojęć i przedmiot zainteresowań – foniatria, audiologia, otolaryngologia, otorynolaryngologia. Schemat badania laryngologicznego. Zarys metod rehabilitacji stosowanych w foniatrii i audiologii. Diagnostyka i leczenie chorób: niedosłuch, głuchota, zaburzenia mowy, chrypka, bezgłos, szumy uszne, zaburzenia połykania, zaburzenia równowagi, zawroty głowy.
Ćwiczenia
Metodyka badania audiologicznego: metody badania narządu słuchu u dorosłych i dzieci / audiometria tonalna, audiometria impedancyjna, otoemisja, audiometria odpowiedzi wywołanych. Zaburzenia i schorzenia narządu słuchu. Metody terapii stosowane w schorzeniach narządu słuchu. Zastosowanie aparatów słuchowych, systemów wspomagających słyszenie u osób niedosłyszących. Metodyka badania foniatrycznego. Zaburzenia i schorzenia narządu głosu i mowy. Metody terapii stosowane w schorzeniach narządu głosu i mowy.
Wykłady – wykład konwencjonalny, pokaz.
Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, pokaz.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia
Na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz aktywność na zajęciach (25%) i ocena z pracy samodzielnej (25%).
Wykłady
Kolokwium pisemne z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% – db, 60% – dst).
Ocena końcowa
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Zmodyfikowane przez inż. Tomasz Kaczmarek (ostatnia modyfikacja: 29-07-2016 13:35)