SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputer w szkole podstawowej z metodyką - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputer w szkole podstawowej z metodyką
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-KEEM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć komputerowych na poziomie szkoły podstawowej. Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności konieczne do organizowania warsztatu pracy nauczyciela, przygotowania i poprowadzenia zajęć w klasie, korzystania z otwartych zasobów internetowych w edukacji. Pokazanie ścieżki rozwoju w przyszłej pracy zawodowej.

 

Wymagania wstępne

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, mediów w edukacji. Wiedza i umiejętności w zakresie przedmiotu technologie informacyjne.

Zakres tematyczny

Warsztat pracy nauczyciela zajęć komputerowych. Podręczniki szkolne i ich struktura, zawartość merytoryczna: dobór podręczników dla uczniów i nauczycieli, wsparcie online, poradniki metodyczne. Metodyka zajęć komputerowych: Metodyka wykorzystania zasobów Internetowych i programów edukacyjnych na zajęciach komputerowych. Zajęcia komputerowe w szkole podstawowej. Specyfika zajęć i różnice. Nauczyciel, opiekun pracowni komputerowej w szkole: regulamin pracowni, zasady bezpiecznego korzystania z mediów. Planowanie rozwoju zawodowego. Kompetencje nauczyciela w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nowe media w metodyce zajęć komputerowych. Nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu, wykorzystanie narządzi i zasobów Internetu w zajęciach komputerowych na poziomie szkoły postawowej. Planowanie i organizacja zajęć. Konspekt i plan zajęć, dobór celów kształcenia oraz ich operacjonalizacja, dobór form i metod prowadzenia zajęć, ewaluacja wiedzy i umiejętności uczniów, ewaluacja pracy nauczyciela. Oprogramowanie edukacyjne z zakresu zajęć komputerowych. Szczegółowa analiza i ocena programów edukacyjnych będących uzupełnieniem podręczników z przedmiotu – zajęcia komputerowe orz informatyka. Projektowanie zadań i ćwiczeń w zakresie zajęć komputerowych. Wykorzystanie mediów i multimediów do projektowania różnorodnych ćwiczeń, zadań i projektów na potrzeby zajęć komputerowych. Zastosowanie komputera i Internetu w procesie nauczania i uczenia się. Realizacja jednostki tematycznej. Koncepcje zajęć komputerowych skierowanych dla uczniów szkoły podstawowej. Przygotowanie oraz prezentacja zajęć przez studentów. Podsumowanie i omówienie prezentowanych zajęć.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna i praca z partnerem.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Konwersatoria

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej. Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Ocena końcowa

Zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie oceną z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Acman J., Ryll R., Awans zawodowy nauczyciel: praktyczny poradnik, Warszawa 2005.
  2. Janczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2004.
  3. Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
  4. Koba G., Poradnik metodyczny: informatyka dla liceum ogólnokształcącego, Wrocław 2003.
  5. Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
  6. Kruszewski K., red., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, T. I-II, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
  2. Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa 2005.
  3. Gurbiel E., Hardt-Olejniczak G., Kołczyk E., Krupicka H., Łukojć K., Płoski Z., Sysło M.M., Witkowski J., Zuber R., Elementy Informatyki: poradnik metodyczny dla nauczyciela, Warszawa 1997.
  4. Koletyńska K., Sitko K., Nauczyciel na starcie, Warszawa 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 17:53)