SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VI - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Dydaktyka zajęć komputerowych w klasach IV-VI
Kod przedmiotu 05.5-WP-PEDD-DZK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i edukacja medialna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć komputerowych na poziomie klas edukacji w wczesnoszkolnej i klas IV-VI, zapoznanie studenta z istotą i założeniami dydaktyki zajęć komputerowych.  Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela zajęć komputerowych.

Wymagania wstępne

Wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej, mediów w edukacji. Wiedza i umiejętności w zakresie przedmiotu „technologie informacyjne”.

Zakres tematyczny

Wykłady

Rozwój dydaktyki mediów jako nauki. Przedmiot badań, cele, zadania i funkcje dydaktyki mediów. Media jako środek dydaktyczny. Dydaktyka mediów jako subdyscyplina pedagogiki mediów. Problematyka badań nad mediami. Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się. Kompetencje medialne – pojęcie kluczowe w zawodzie nauczyciela. Pojęcie kompetencji w pedagogice mediów. Pojęcie kompetencji w dydaktyce mediów. Warunki przygotowania pomieszczeń pod kątem wykorzystywania mediów w szkole. Koncepcje dydaktyki mediów. Koncepcje: skoncentrowana na nauczycielu, na moduł, na zadanie, na system, na odkrywanie, na działanie. Oprogramowanie edukacyjne jako propozycja programowa. Klasyfikacja oprogramowania do nauki. Wyznaczniki określania jakości programów edukacyjnych.

Laboratoria

Struktura zajęć komputerowych. Planowanie procesu edukacyjnego, ocenianie, ewaluacja. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie.

Zasady, formy i środki dydaktyczne w procesie nauczania-uczenia się. Istota i znaczenie nauczania – uczenia się problemowego, proces rozwiązywania problemów, samodzielność uczniów w  rozwiązywaniu zadań problemowych.

Metody kształcenia

Wykłady – wykład konwencjonalny i problemowy. 

Laboratoria – ćwiczenia praktyczne, praca indywidualna i praca z partnerem, pogadanka, pokaz, demonstracja. Metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusje.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium obejmującego zagadnienia z wykładu. Warunkiem przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego jest zaliczenie konwersatoriów. Zaliczenie wykładów: kolokwium pisemne z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Warunkiem zaliczenia jest aktywność na zajęciach, zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć komputerowych zgodnych z  tematyką podstawy programowej. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Zaliczenie (ocena końcowa z przedmiotu) będzie średnią arytmetyczną pozytywnej oceny końcowej z laboratorium oraz pozytywnej oceny zaliczającej wykład.

Literatura podstawowa

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2000.
  2. Juszczyk J., Morańska D., Musioł M., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2004.
  3. Kron F. Sofos A., Dydaktyka mediów, Gdańsk 2009.
  4. Kruszewski K., red., Sztuka nauczania: czynności nauczyciela, t. I-II, Warszawa 2002.
  5. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
  6. Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
  7. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce: między praktyką a teorią, czego uczyć?, Warszawa 2003.
  8. Serdyński A., Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Szczecin 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Goźlińska E., Nie lekcje, lecz zajęcia edukacyjne, Warszawa 2005.
  2. Koletyńska K., Sitko K, Nauczyciel na starcie, Warszawa 2005.
  3. Furmanek W., Dydaktyka informatyki komponentem dydaktyki techniki, [w:] Pedagogika i informatyka, red. A.W. Mitas, Cieszyn 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Klaudia Kasowska (ostatnia modyfikacja: 04-08-2016 18:00)