SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przekaz filmowy i telewizyjny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przekaz filmowy i telewizyjny
Kod przedmiotu 03.4-WP-PEDD-PFT-L_pNadGenUMGW1
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja medialna i informatyczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Paulina Woźniak-Chojnacka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z środkami komunikacji w mediach oraz formami wypowiedzi stosowanymi w środkach przekazu. Nabycie przez studentów umiejętności i kompetencji w zakresie korzystania z mowy ciała w kontaktach z mediami. Przygotowanie do samodzielnego występowania przed mikrofonem i kamerą.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki, mediów oraz teorii komunikowania.

Zakres tematyczny

Kontakt z mediami czyli jak właściwie korzystać z mediów. Formy wypowiedzi stosowane w środkach przekazu (wypowiedź neewsowa, wywiad w studio, dyskusja z wieloma uczestnikami, konferencja prasowa, rozmowa telefoniczna, itp.). Wizerunek w mediach, znaczenie mowy ciała, wyglądu i sposobu mówienia. Jak w kontaktach z mediami korzystać z mowy ciała? Środki komunikacji z mediami. Podstawowe zasady, najczęściej popełniane błędy (o czym mówić i w jakiej formie, o czym nie mówić i jak unikać odpowiedzi na niewygodne pytania). Wystąpienie publiczne, strategie budowania zwięzłych komunikatów. Ujawnianie emocji, optymizm i naturalność przekazu. Jak występować przed kamerą i mikrofonem? Techniki błyskawicznego neutralizowania stresu, tremy, napięcia, czyli pokonywanie strachu przed kamerą.

Metody kształcenia

Pogadanka, pokaz, metoda projektu, symulacja, metoda sytuacyjna, metody ekspresyjne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Efekty kształcenia będą weryfikowane dwoma sposobami: poprzez kontrolę pracy studenta na zajęciach oraz okresowe sprawdziany wiedzy studenta (kolokwia). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena pracy studenta, aktywność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium (progi punktowe; warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów).

Laboratoria

Zaliczenie laboratoriów: zaliczenie wszystkich kolokwiów oraz wszystkich innych podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest oceną z laboratoriów (średnia arytmetyczna wszystkich ocen).

Literatura podstawowa

1.       Fras J., Studia nad mediami i komunikowaniem masowym: prawo, język, tekst, 2007.

2.       Goban-Klas T., Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.

3.       Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów: wybrane teorie, metody badania, Kraków 2007.

4.       Reeves B., Nass C., Media i ludzie, Warszawa 2000.

5.       Uścińska B., Cianciara J., Komunikacja społeczna: komunikowanie się z mediami w praktyce, 1999.

Literatura uzupełniająca

1.       Bandler R., La Valle J., Alchemia manipulacji, 2006.

2.       Batko A., Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, 2004.

3.       Cialdini R. B., Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, Gdańsk 2007.

4.       Pease A., Mowa ciała, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 15-07-2016 18:02)