Pedagogika / Resocjalizacja z terapią specjalistyczną
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr
3
Liczba punktów ECTS do zdobycia
2
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Wykład
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
9
0,6
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie studentów z problematyką dotyczącą zjawiska przemocy seksualnej wobec dzieci i osób dorosłych. Przekazanie wiedzy na temat objawów i konsekwencji doznanej przemocy. Przybliżenie wiedzy na temat diagnozowania i terapii osób doznających i stosujących przemoc seksualną. Zaznajomienie studentów z ofertami pomocy i wsparcia osobom doznającym oraz stosującym przemoc seksualną, Przedstawienie kwestii prawnych.
Wymagania wstępne
Wiedza z zakresu psychologii, seksuologii.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie w problematykę przemocy seksualnej: zakres pojęciowy, definicje
Zjawisko przemocy seksualnej w badaniach
Koncepcje i modele przemocy seksualnej
Typy i charakterystyka przemocy seksualnej – wobec dzieci oraz osób dorosłych
Zjawisko przemocy seksualnej wobec dzieci
Zjawisko przemocy seksualnej wobec osób dorosłych
Objawy przemocy seksualnej
Konsekwencje i skutki wykorzystania seksualnego, urazowość
Osobowość osób stosujących przemoc seksualną
Specyfika diagnozowania dzieci – ofiar przemocy seksualnej
Terapia dorosłych i dzieci doznających przemocy seksualnej
Pomoc i terapia osób stosujących przemoc seksualną – kwestie prawne, placówki terapeutyczne i lecznicze w Polsce
Dobre praktyki w odniesieniu do pomocy i wsparcia – analiza wybranych przykładów z innych krajów
Metody kształcenia
Wykład, wykład problemowy, pogadanka, metoda projektów, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, praca indywidualna i w grupach, dyskusja, prezentacja multimedialna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywna ocena uzyskana z testu wiedzy.
Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Studenci, oprócz wykazania aktywności na zajęciach, muszą zaliczyć test wiedzy
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.
Literatura podstawowa
Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011
Beisert M. Pedofilia. Geneza i mechanizm powstawania. Gdańsk 2011
Beverly J. Leczenie dzieci po urazach psychicznych, PARPA, Warszawa 2003
Hindman J., Przerwać cierpienie. Terapia dzieci – ofiar nadużyć seksualnych, Specjalistyczna Poradnia „OPTA”, Warszawa 1993
Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Kraków 2012
Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V., Podstawy seksuologii, Warszawa 2010
Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne. Warszawa 2005
Seligman, M., Walker, E.F., Rosenhan, D.L., Psychopatologia. Poznań 2003
Widera-Wysoczańska A.(red.), Interpersonalna trauma. Mechanizmy i konsekwencje. Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca
Beisert M., Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców, Warszawa 2004
Czub M., Zrozumieć dziecko wykorzystywane seksualnie, Gdańsk 2014
Dość milczenia. Przemoc seksualna wobec kobiet i problem gwałtu w Polsce. Raport Fundacji Feminoteka, Warszawa 2011
Felińska A. Grzegorzewska I., Opiniowanie psychologiczno-sądowe nieletnich sprawców przestępstw seksualnych / W: Białe plamy w psychologii sądowej, red. Gulla B., Niewiadomska I., Wysocka-Pleczyk M., Kraków 2010
ICD-10 Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne. Kraków-, Warszawa 2000
Kwartalnik Fundacji Dzieci Niczyje „Dziecko Krzywdzone”
Salter A., Drapieżcy. Pedofile, gwałciciele, inni przestępcy seksualni, Poznań 2005
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 13-07-2016 15:17)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.