SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyczna nauka języka niemieckiego VI - Konwersacje |
Kod przedmiotu | 09.1-WH-FilolP-FGP-PN6-K-K-S14_pNadGenZKWDS |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem nadrzędnym przedmiotu jest rozwijanie i doskonalenie umiejętności tworzenia swobodnych wypowiedzi ustnych. Poszczególne cele to wyrażanie własnych myśli i poglądów, nauka argumentowania przy zachowaniu przejrzystej struktury wypowiedzi, aktywny udziału w dyskusji przez interakcję (tzw. reagowanie językowe), tj. zgodność poglądów, polemizowanie, relatywizowanie czy obronę swojego stanowiska w dyskusji.
W odniesieniu do tekstów będących podstawą rozmowy i dyskusji zamierzone jest przejście od parafrazowania do swobodnych wypowiedzi. W pracy nad usprawnianiem umiejętności ustnego wypowiadania się istotną rolę odegra opanowanie przez studentów podanego materiału leksykalnego oraz zwrotów rutynowych, idiomatycznych i przysłów języka docelowego.
Praktyczna znajomość języka niemieckiego na poziomie B2+.
Zakres tematyczny przedmiotu obejmuje teksty i sytuacje komunikacyjne pomocne przy nabywaniu oraz doskonaleniu umiejętności tworzenia rozmaitych wypowiedzi ustnych począwszy od wyrażania opinii i poglądów poprzez umiejętność argumentowania oraz udziału w dyskusji dotyczącej zarówno sytuacji dnia codziennego w społeczeństwie (np. ekologia, postęp gospodarczy i technologiczny, życie zawodowe), jak i w przypadku zjawisk i pojęć abstrakcyjnych lub dotyczących tzw. „kultury wysokiej” (np. światowe dziedzictwo kultury, osobowości świata kultury i sztuki). Tematyka zajęć dopasowana jest do potrzeb związanych z koniecznością nabywania poszczególnych umiejętności z zakresu komunikacji ustnej. Studenci zobligowani są do systematycznego ćwiczenia wypowiedzi ustnych takich jak np. dialog, dyskusja, moderowana sprzeczka, monolog, streszczenie, prezentacja ustna wybranego zagadnienia. Dbałość o poprawność językową oraz o systematyczny rozwój na płaszczyźnie zarówno gramatycznej, leksykalnej, jak i fonetycznej jest nieodzownym elementem procesu kształcenia z zakresu konwersacji.
Plenum, pogadanka, dyskusja - panelowa, wielokrotna etc., burza mózgów.
Praca zespołowa, gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenie jest uczestnictwo w seminarium i systematyczne przygotowanie do zajęć. Uwzględniany jest poziom opanowania sprawności językowej 'mówienie' oraz postęp w jej rozwijaniu.
Ocenie podlegają ustne wypowiedzi w trakcie zajęć oraz pisemne prace zliczeniowe.
Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.
Armbruszt, Krisztina: Sprich mit! Hep Verlag 2013.
Baier, Gabi/ Dittrich: Język niemiecki. Poziom B2. Cornelsen/Edu 2008.
Dayum, Suzanne: 55 kommunikative Spiele: Deutsch als Fremdsprache. Klett 2012.
Köhl-Kuhn, Renate u.a.: Mittelpunkt B2/C1 Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Klett 2009.
Koithan, Ute u.a.: Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Niveau B2. Langenscheidt 2013.
Sander, Ilse u.a.: DaF Kompakt B1. Deutsch als Fremdsprache für Erwachsene. Klett 2011.
Schatz, Heide u.a.: Fertigkeit Sprechen. Langenscheidt 2006.
Swerlowa, Olga: Grammatik & Konversation 2: Arbeitsblätter für den Deutschunterricht. Langenscheidt 2002.
Wagner, Anna: Deutsch: sprechen ohne Probleme. Wagros 2003.
Armbruszt, Krisztina: Sprich mit! Hep Verlag 2013.
Baier, Gabi/ Dittrich: Język niemiecki. Poziom B2. Cornelsen/Edu 2008.
Dayum, Suzanne: 55 kommunikative Spiele: Deutsch als Fremdsprache. Klett 2012.
Köhl-Kuhn, Renate u.a.: Mittelpunkt B2/C1 Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Klett 2009.
Koithan, Ute u.a.: Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Niveau B2. Langenscheidt 2013.
Sander, Ilse u.a.: DaF Kompakt B1. Deutsch als Fremdsprache für Erwachsene. Klett 2011.
Schatz, Heide u.a.: Fertigkeit Sprechen. Langenscheidt 2006.
Swerlowa, Olga: Grammatik & Konversation 2: Arbeitsblätter für den Deutschunterricht. Langenscheidt 2002.
Wagner, Anna: Deutsch: sprechen ohne Probleme. Wagros 2003.
Armbruszt, Krisztina: Sprich mit! Hep Verlag 2013.
Baier, Gabi/ Dittrich: Język niemiecki. Poziom B2. Cornelsen/Edu 2008.
Dayum, Suzanne: 55 kommunikative Spiele: Deutsch als Fremdsprache. Klett 2012.
Köhl-Kuhn, Renate u.a.: Mittelpunkt B2/C1 Intensivtrainer schriftlicher und mündlicher Ausdruck. Klett 2009.
Koithan, Ute u.a.: Aspekte. Mittelstufe Deutsch. Niveau B2. Langenscheidt 2013.
Sander, Ilse u.a.: DaF Kompakt B1. Deutsch als Fremdsprache für Erwachsene. Klett 2011.
Schatz, Heide u.a.: Fertigkeit Sprechen. Langenscheidt 2006.
Swerlowa, Olga: Grammatik & Konversation 2: Arbeitsblätter für den Deutschunterricht. Langenscheidt 2002.
Wagner, Anna: Deutsch: sprechen ohne Probleme. Wagros 2003.
Brak.
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 03-10-2016 15:18)