SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-APiPP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie wiedzy na temat adolescencji, wybranych teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów związanych z zaburzeniami okresu rozwojowego oraz pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki, sytuacji traumatycznych, pomocy w zmniejszeniu i usunięciu zaburzeń.
Celem jest również rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, klasyfikowaniem oraz rozwiązywaniem sytuacji trudnych i kryzysowych (sytuacje konfliktowe, kryzysy rozwojowe, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania, zaburzenia somatoformiczne oraz posługiwanie się adekwatnymi metodami pomocy psychologicznej.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychopatologia, psychologia rozwojowa, osobowości, diagnoza psychologiczna.
Wprowadzenie do problematyki adolescencji i wybrane teoretyczne modele zaburzeń oraz specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu rozwojowego. Zaburzenie zachowania przebieg, zaburzenia lękowe i nastroju, zaburzenia odżywiania i somatoformiczne. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na młodzież i rodzinę. Wybrane metody pomocy psychologicznej, pomoc psychologiczna jako relacja. Jej specyfika w stosunku do młodzieży. Rozpoznawanie, klasyfikowanie oraz rozwiązywanie sytuacji trudnych i kryzysowych. Specyfika Wprowadzenie do problematyki adolescencji i wybrane teoretyczne modele zaburzeń oraz specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu rozwojowego.
Wykład, Ćwiczenia, praca z książką, metoda przypadku, metoda projektowa.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: egzamin pisemny z progami procentowymi lub punktowymi; Ćwiczenia: kolokwium, pracy pisemnej i projektu, aktywność na zajęciach
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Pilecka W. - Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków, 2011,
Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004,
oraz każdorazowo ustalana z prowadzącym
Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995
Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa, 2000.
oraz każdorazowo ustalana z prowadzącym
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 15:03)