SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Adolescencja, problemy i pomoc psychologiczna
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-APiPP
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie wiedzy na temat adolescencji, wybranych teoretycznych modeli zaburzeń i specyficznych problemów związanych z zaburzeniami okresu rozwojowego oraz pomocy psychologicznej ukierunkowanej na rozwój jednostki, sytuacji traumatycznych, pomocy w zmniejszeniu i usunięciu zaburzeń.

Celem jest również rozwijanie umiejętności związanych z rozpoznawaniem, klasyfikowaniem oraz rozwiązywaniem sytuacji trudnych i kryzysowych (sytuacje konfliktowe, kryzysy rozwojowe, zaburzenia zachowania, zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne, zaburzenia odżywiania, zaburzenia somatoformiczne oraz posługiwanie się adekwatnymi metodami pomocy psychologicznej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychopatologia, psychologia rozwojowa, osobowości, diagnoza psychologiczna.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do problematyki adolescencji i wybrane teoretyczne modele zaburzeń oraz specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu rozwojowego. Zaburzenie zachowania przebieg, zaburzenia lękowe i nastroju, zaburzenia odżywiania i somatoformiczne. Pomoc psychologiczna ukierunkowana na młodzież i rodzinę. Wybrane metody pomocy psychologicznej, pomoc psychologiczna jako relacja. Jej specyfika w stosunku do młodzieży. Rozpoznawanie, klasyfikowanie oraz rozwiązywanie sytuacji trudnych i kryzysowych. Specyfika Wprowadzenie do problematyki adolescencji i wybrane teoretyczne modele zaburzeń oraz specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu rozwojowego.

Metody kształcenia

Wykład, Ćwiczenia, praca z książką, metoda przypadku, metoda projektowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: egzamin pisemny z progami procentowymi lub punktowymi; Ćwiczenia: kolokwium, pracy pisemnej i projektu, aktywność na zajęciach

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową składa się średnia z oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  • Pilecka W. - Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Kraków, 2011,

  • Kendall P.C. - Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji., Gdańsk, 2004,

oraz każdorazowo ustalana z prowadzącym

Literatura uzupełniająca

  • Gaś Z., Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa 1995

  • Popielarska A, Popielarska M., Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa, 2000.

oraz każdorazowo ustalana z prowadzącym

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 27-07-2016 15:03)