SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia rehabilitacji i niepełnosprawności |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-PRiN |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z istotą, dziedzinami i perspektywami rehabilitacji oraz wyposażenie w wiedzę na temat różnych modeli i rodzajów niepełnosprawności. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania i diagnozowania potrzeb, możliwości i ograniczeń osób z niepełnosprawnością. Ukształtowanie właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnościami.
Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej
Psychologia rehabilitacji i jej związki z innymi dyscyplinami psychologii. Zasady procesu rehabilitacji. Psychologiczne modele i dziedziny rehabilitacji: medyczna, społeczna, fizyczna, pedagogiczna, zawodowa. Role i zadania psychologa rehabilitacji jako rehabilitanta i terapeuty rodzinnego.
Modele, typologie niepełnosprawności oraz systematyka osób z niepełnosprawnościami. Problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.
Aksjologiczne i prakseologiczne aspekty procesu rehabilitacji.
Interdyscyplinarność procesu rehabilitacji z uwzględnieniem roli lekarzy, fizjoterapeutów, logopedów, pedagogów, asystentów osoby z niepełnosprawnością.
Specyfika rehabilitacji osób z różnymi rodzajami i stopniem niepełnosprawności w kontekście społecznym i edukacyjnym. Podmiotowa rola rodziny w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.
Wspomaganie rehabilitacji przez wykorzystanie nowoczesnych środków technicznych i informatycznych oraz osiągnięć neuronauki i psychopatologii rozwojowej.
Kwestie prawne i ekonomiczne osób z niepełnosprawnościami..
„Polska szkoła rehabilitacji” - działania powszechne, systemowe, wielowymiarowe.
Rodzaje i stopnie niepełnosprawności. Osoba z niepełnosprawnością i jej otoczenie - psychospołeczny kontekst niepełnosprawności.
Rozwojowe i edukacyjne problemy dziecka z niepełnosprawnością. Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka - ich przeżycia (kryzys psychologiczny), rola w rehabilitacji dziecka. Młodzież z niepełnosprawnością - rehabilitacja na tle typowych dla adolescencji procesów rozwojowych. Dyskusja nad skutkami niepełnosprawności w relacji do wieku i w zależności od rodzaju niepełnosprawności oraz sytuacji społecznej.
Normalizacja, integracja społeczna i upodmiotowienie osób z niepełnosprawnościami w procesie rehabilitacji.
Wykład problemowy, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z ćwiczeń składają się aktywności na zajęciach (20%) i zaliczenie sprawdzianu pisemnego (80%)
Wykład (egzamin pisemny) - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).
Kowalik S.,(2007) Psychologia rehabilitacji, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Gałkowski T. Pisula E. (red.) (2006) Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN
Zeidler W.(red.) (2007) Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Speck O., (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów, Wydawnictwa Oświatowe FOSZE
Wojciechowski F. (2007) Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
Smith D.D. (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2
Konarska J. (2003) Zmiana wartości czy moralności ? (Niesprawność nabyta), Mysłowice, GWSP
Konarska J., (2010) Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa, Kraków, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego
Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełno sprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań, UAM
Wosińska W. (2010) Oblicza globalizacji, Sopot, Smak Słowa
Frąckiewicz L. (red.) (2008) Przeciw wykluczeniu społecznemu, Warszawa, GWSP
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 22:48)