SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia rehabilitacji i niepełnosprawności - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia rehabilitacji i niepełnosprawności
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PRiN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
  • dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z istotą, dziedzinami i perspektywami rehabilitacji oraz wyposażenie w wiedzę na temat różnych modeli i rodzajów niepełnosprawności. Wyposażenie studenta w umiejętności rozpoznawania i diagnozowania potrzeb, możliwości i ograniczeń osób z niepełnosprawnością. Ukształtowanie właściwej postawy wobec osób z niepełnosprawnościami.

 

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu przedmiotów: psychologii rozwojowej, wychowawczej, klinicznej i społecznej

Zakres tematyczny

Psychologia rehabilitacji i jej związki z innymi dyscyplinami psychologii. Zasady procesu rehabilitacji. Psychologiczne modele i dziedziny rehabilitacji: medyczna, społeczna, fizyczna, pedagogiczna, zawodowa. Role i zadania psychologa rehabilitacji jako rehabilitanta i terapeuty rodzinnego.

Modele, typologie niepełnosprawności oraz systematyka osób z niepełnosprawnościami. Problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Aksjologiczne i prakseologiczne aspekty procesu rehabilitacji.

Interdyscyplinarność procesu rehabilitacji z uwzględnieniem roli lekarzy, fizjoterapeutów, logopedów, pedagogów, asystentów osoby z niepełnosprawnością.

Specyfika rehabilitacji osób z różnymi rodzajami i stopniem niepełnosprawności w kontekście społecznym i edukacyjnym. Podmiotowa rola rodziny w procesie rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami.

Wspomaganie rehabilitacji przez wykorzystanie nowoczesnych środków technicznych i informatycznych oraz osiągnięć neuronauki i psychopatologii rozwojowej.

Kwestie prawne i ekonomiczne osób z niepełnosprawnościami..

„Polska szkoła rehabilitacji” - działania powszechne, systemowe, wielowymiarowe.

Rodzaje i stopnie niepełnosprawności. Osoba z niepełnosprawnością i jej otoczenie - psychospołeczny kontekst niepełnosprawności.

Rozwojowe i edukacyjne problemy dziecka z niepełnosprawnością. Rodzice wobec niepełnosprawności dziecka - ich przeżycia (kryzys psychologiczny), rola w rehabilitacji dziecka. Młodzież z niepełnosprawnością - rehabilitacja na tle typowych dla adolescencji procesów rozwojowych. Dyskusja nad skutkami niepełnosprawności w relacji do wieku i w zależności od rodzaju niepełnosprawności oraz sytuacji społecznej.

Normalizacja, integracja społeczna i upodmiotowienie osób z niepełnosprawnościami w procesie rehabilitacji.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z ćwiczeń składają się aktywności na zajęciach (20%) i zaliczenie sprawdzianu pisemnego (80%)

Wykład (egzamin pisemny) - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Literatura podstawowa

  • Kowalik S.,(2007) Psychologia rehabilitacji, Warszawa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne

  • Gałkowski T. Pisula E. (red.) (2006) Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia, Warszawa, Wyd. Instytutu Psychologii PAN

  • Zeidler W.(red.) (2007) Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

  • Speck O., (2005) Niepełnosprawni w społeczeństwie, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

  • Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów, Wydawnictwa Oświatowe FOSZE

  • Wojciechowski F. (2007) Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”

  • Smith D.D. (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2

Literatura uzupełniająca

  • Konarska J. (2003) Zmiana wartości czy moralności ? (Niesprawność nabyta), Mysłowice, GWSP

  • Konarska J., (2010) Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa, Kraków, Wyd. Nauk. Uniwersytetu Pedagogicznego

  • Twardowski A. (2012) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełno sprawnościami w środowisku rodzinnym, Poznań, UAM

  • Wosińska W. (2010) Oblicza globalizacji, Sopot, Smak Słowa

  • Frąckiewicz L. (red.) (2008) Przeciw wykluczeniu społecznemu, Warszawa, GWSP

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-07-2016 22:48)