Zasadniczym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wyznacznikami gatunkowymi eseju w jego dwóch odmianach: literackiej i filozoficznej. W ramach ćwiczeń studenci analizują poetykę tego gatunku oraz rozpoznają konteksty, które sprzyjały eseistycznej twórczości. Nabyta wiedza pozwoli im wykorzystać posiadane kompetencje w procesie ujawniania i interpretacji różnych form eseistycznych, także eseju jako elementu inwariantnego w obrębie innych gatunków. W swoim zamierzeniu ćwiczenia mają również, w miarę możliwości, otworzyć studentów na własną twórczość o charakterze eseistycznym.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Początki i historia eseju.
Klasycy gatunku.
Wyznaczniki gatunkowe.
Poetyka i teoria eseju w literaturze polskiej i obcej.
Formy eseistycznego dyskursu.
Nawiązania i kontynuacje.
Metody kształcenia
opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, rozmowa nauczająca, dyskusja
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
aktywny udział w zajęciach, napisanie pracy zaliczeniowej na ocenę pozytywną (zawartość merytoryczna, poprawność językowa, edytorska)
Literatura podstawowa
Adorno T.W., O literaturze. Wybór esejów, wyb. L. Budrecki, przekł. i posł. A. Wołkowicz, Warszawa 2005.
Aureliusz M., Rozmyślania, przeł. M. Reiter, Warszawa 1988.
Brzozowski S., Legenda Młodej Polski: studya o strukturze duszy kulturalnej, Kraków 1983.
Caillois R., Odpowiedzialność i styl. Eseje, wyb. M. Żurowski, wstęp J. Błoński, Warszawa 1967.
Głowala W., Próba teorii eseju literackiego, „Prace Literackie” 1965, seria VII.
Herbert Z., Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 1962.
Irzykowski K., Pałuba; Sny Marii Dunin, oprac. A. Budrecka, Wrocław 1981, BN I 240.
Janion M., Płacz generała. Eseje o wojnie, Warszawa 1998.
Kowalczyk A. S., Kryzys świadomości europejskiej w eseistyce polskiej lat 1945-1977(Vincenz-Stempowski-Miłosz), Warszawa 1990.
Montaigne M., Próby, przeł. T. Żeleński, Kraków 2004.
Przybylski R., Et in Arkadia ego. Esej o tęsknotach poetów, Warszawa 1966.
Rymkiewicz J. M., Myśli różne o ogrodach. Dzieje jednego toposu, Warszawa 1968.
Stempowski J., Eseje dla Kasandry, Gdańsk 2005.
Vincenz S., Na wysokiej połoninie, t.1: Prawda starowieku…, przedmowa A. Kuśniewicz, Warszawa 1980.
Wyka M., Polski esej. Studia, red. M. Wyka, Kraków 1991.
Literatura uzupełniająca
Bachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa1970.
Miłosz Cz., Ogród nauk, Lublin 1986.
Wroczyński T., Esej – zarys teorii gatunku, „Przegląd Humanistyczny” 1986, z. 5/6.
Wypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna. Studia, red. M. Głowiński i J. Sławiński, Wrocław 1982.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji pisanie kreatywne.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 04-01-2018 13:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.