SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Twórczość a edukacja - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Twórczość a edukacja
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-TE
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Twórcze doskonalenie profesjonalnego mistrzostwa i psychologicznej kompetencji specjalistów w przyswajaniu sobie konstruktywnych metod i twórczego rozwiązywania praktycznych społeczno - psychologicznych problemów.

Wymagania wstępne

podstawowa wiedza z zakresu psychologii ogólnej i rozwojowej

Zakres tematyczny

Podstawowe podejścia praktyczne w psychologii twórczości. Trening jako aktywna, stosowana forma rozwoju twórczości. Metody diagnozowania twórczości. Metody twórczego rozwoju.

 Rozwój twórczego myślenia. Rozwój twórczego potencjału. Konflikt, stres, frustracja i twórczość . Twórczość a rozwój osobowości. Wspieranie rozwoju twórczego u dzieci młodzieży.  Twórczość a samorozwój. Wychowanie ku twórczości.

Metody kształcenia

Elementy treningu twórczości i inne metody aktywne, praca z książką, dyskusja, pogadanka.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena (minimum 70% poprawnych odpowiedzi)  z kolokwium zaliczeniowego w formie ustnej lub pisemnej.

Literatura podstawowa

·         Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, Gdańsk, 2005

·         Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2003,

·         Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza., Lublin, 2003,

·         Szmidt K.J., Trening twórczości w szkole wyższej, Łódź, 2005.

Literatura uzupełniająca

  • Dąbrowski K., Rozwój osoby [w:] Teorii Dezintegracji Pozytywnej, pod red. Cz. Cekiery, Gdańsk, 2000,
  • Dobrołowicz, W. (1995). Psychodydaktyka kreatywności. Warszawa: WSPS
  • Karwowski M.,  Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria - metodologia - diagnostyka., Warszawa, 2006,
  • Kujawski, J., O testach twórczości. [W:] M. Partyka (red.) Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, Warszawa, 2000,
  • Kuśpit M., Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych. [W:] S. Popek (red.). Twórczość w teorii i praktyce., Lublin, 2004,
  • Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków, 1987,
  • Połowniak M.,  Kreatywność a kompetencje społeczne relacje między nasileniem kompetencji społecznych a poziomem i stylem twórczości oraz postawą twórczą. [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Uczeń zdolny wyzwaniem dla współczesnej edukacji., Warszawa, 2008,
  • Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom II, Gdańsk 2008,

oraz  inna literatura zalecana na bieżąco przez nauczyciela prowadzącego

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:22)