SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChM-SRiOnD-W-S14_pNadGen5EFH4 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z procesem prawidłowego rozwoju dziecka oraz warunkami jego stymulacji i opieki nad nim. Przedstawienie spektrum zagadnień związanych z procesem zaburzonego rozwoju dziecka oraz specyficznymi warunkami jego stymulacji i oddziaływań opiekuńczych.
Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem wymaga wcześniejszego zaliczenia następujących przedmiotów: biologicznych podstaw zachowań człowieka, psychologii rozwoju człowieka w biegu życia, wprowadzenia do psychologii wychowawczej i edukacyjnej
Pojęcie i definicje rozwoju. Charakterystyka okresów rozwojowych - okres prenatalny i niemowlęcy, okres wczesnego dzieciństwa, okres środkowego dzieciństwa, okres dorastania. Analiza czynników biologicznych, społecznych i psychologicznych sprzyjających rozwojowi lub zaburzających rozwój. Opieka i jej rodzaje. Zasadność podjęcia działań opiekuńczych wynikających z potrzeb rozwojowych i kryzysów życiowych. Konstruktywna opieka jako stymulowanie rozwoju. Warunki i metody stymulowania rozwoju dziecka zdrowego i z zaburzeniami rozwojowymi. Relacja opiekun - podmiot opieki. Szczegółowe charakterystyki oczekiwanych osiągnięć dziecka na poszczególnych etapach rozwoju fizycznego, w zakresie sprawności percepcyjnej, intelektualnej, kompetencyjno-językowej, w obszarze funkcjonowania emocjonalno – społecznego. Stymulowanie rozwoju w ww. obszarach przy zastosowaniu nowoczesnych programów terapeutyczno – stymulacyjnych. Rola psychologa w niesieniu pomocy rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem z zaburzonym rozwojem w ww. obszarach.
Wykłady, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca z podręcznikiem, praca w grupach, studium przypadku
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń obejmuje: aktywność w formie dyskusji, prezentacji problemu, analizy przypadku oraz oceny z cząstkowych sprawdzianów i kolokwium podsumowującego. Zaliczenia z ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.
Egzamin: pisemny lub ustny. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest otrzymanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi.
· Boyd D.Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań, 2008,
· Gruszczyk- Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, Warszawa, 2004,
· Ilg F. L., Ames L.B., Baker S.M., Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk, 2010,
· Schafier H.R., Psychologia dziecka, Warszawa, 2009,
· Publikacje/prace zbiorowe:
· Wybrane zagadnienia pomocy społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, Zawada A. (red.), Kraków, 2010
· Opieka i wychowanie dzieci sierocych w Polsce, Kuźma J. (red.) , Kraków, 2007
· Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Obuchowska I. (red.) , Warszawa, 1991
· Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy, Kruk-Lasocka J.,Sekułowicz M. (red.) , Wrocław, 2004
· Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Cytowska B., Winczury B. (red.), Kraków, 2008
· Neuropsychologia kliniczna, Borkowska A. R., Domańska L. (red.) , Warszawa, 2006
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:11)