SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-SRiOnD-W-S14_pNadGen5EFH4
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 9
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Urszula Gembara
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Prezentacja szerokiego spektrum zagadnień związanych z procesem prawidłowego rozwoju dziecka oraz warunkami jego stymulacji i opieki nad nim. Przedstawienie spektrum zagadnień związanych z procesem zaburzonego rozwoju dziecka oraz specyficznymi warunkami jego stymulacji i oddziaływań opiekuńczych.

Wymagania wstępne

Stymulowanie rozwoju i opieka nad dzieckiem wymaga wcześniejszego zaliczenia następujących przedmiotów: biologicznych podstaw zachowań człowieka, psychologii rozwoju człowieka w biegu życia, wprowadzenia do psychologii wychowawczej i edukacyjnej

Zakres tematyczny

Pojęcie i definicje rozwoju. Charakterystyka okresów rozwojowych - okres prenatalny i niemowlęcy, okres wczesnego dzieciństwa, okres środkowego dzieciństwa, okres dorastania. Analiza czynników biologicznych, społecznych i psychologicznych  sprzyjających rozwojowi lub zaburzających rozwój.  Opieka i jej rodzaje. Zasadność podjęcia działań opiekuńczych wynikających z potrzeb rozwojowych i kryzysów życiowych. Konstruktywna opieka jako stymulowanie rozwoju. Warunki i metody stymulowania rozwoju dziecka zdrowego i z zaburzeniami rozwojowymi. Relacja opiekun  - podmiot opieki. Szczegółowe charakterystyki oczekiwanych osiągnięć dziecka na poszczególnych etapach rozwoju fizycznego, w  zakresie sprawności percepcyjnej, intelektualnej, kompetencyjno-językowej, w obszarze funkcjonowania emocjonalno – społecznego. Stymulowanie rozwoju w ww. obszarach przy zastosowaniu nowoczesnych programów terapeutyczno – stymulacyjnych. Rola psychologa w niesieniu pomocy rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem z zaburzonym rozwojem w ww. obszarach.

Metody kształcenia

Wykłady, dyskusja, prezentacje multimedialne, praca z podręcznikiem, praca w grupach, studium przypadku

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie na ocenę z ćwiczeń obejmuje: aktywność w formie dyskusji, prezentacji problemu, analizy przypadku oraz oceny z cząstkowych sprawdzianów i kolokwium podsumowującego. Zaliczenia z ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego.

Egzamin: pisemny lub ustny. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest otrzymanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi.

Literatura podstawowa

·         Boyd D.Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań, 2008,

·         Gruszczyk- Kolczyńska E.,  Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej się rozwijających, Warszawa, 2004,

·         Ilg F. L., Ames L.B., Baker S.M.,  Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat, Gdańsk, 2010,

Literatura uzupełniająca

·         Schafier H.R.,  Psychologia dziecka, Warszawa, 2009,

·         Publikacje/prace zbiorowe:

·         Wybrane zagadnienia pomocy społecznej i opieki w Polsce w okresie ponowoczesności, Zawada A. (red.), Kraków, 2010

·         Opieka i wychowanie dzieci sierocych w Polsce, Kuźma J. (red.) , Kraków, 2007

·         Dziecko niepełnosprawne w rodzinie,  Obuchowska I. (red.) , Warszawa, 1991

·         Wczesna diagnoza i terapia dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Interdyscyplinarne problemy, Kruk-Lasocka J.,Sekułowicz M. (red.) , Wrocław, 2004

·         Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Cytowska B., Winczury B. (red.), Kraków, 2008

·         Neuropsychologia kliniczna, Borkowska A. R., Domańska L. (red.) , Warszawa, 2006

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 14:11)