Celem zajęć jest praktyczne przygotowanie studentów do prowadzenia profesjonalnego procesu coachingowego z klientami indywidualnymi, z zespołami, a także w organizacjach w charakterze tzw. coacha wewnętrznego. Studenci zapoznani zostaną z najczęściej stosowanymi strukturami sesji coachingowych. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na modele definiowania celów działania. Zapoznanie studentów z różnymi technikami pracy z wzorcami myślowymi klienta – oto kolejny cel zajęć; ich uczestnik będzie miał okazję lepiej poznać własny potencjał, a także samemu „przepracować” własne przekonania. Zajęcia stawiają sobie za cel wypracowanie w studentach postawy coacha zasadzającej się na stosowaniu rzetelnych metod i narzędzi w pracy z klientami.
Wymagania wstępne
zaliczenie Podstaw coachingu
Zakres tematyczny
Poziomy słuchania w coachingu.
Teorie motywacyjne związane z coachingiem.
Zarządzanie czasem w coachingu. Tzw. sesja zerowa i kontrakt coachingowy.
Modele zmiany zachowań. Wybrane modele i struktury coachingu.
Znaczenie i rodzaje pytań zadawanych w coachingu.
Praca z celem.
Praca z oporem i przekonaniami. Praca z wartościami.
Praca z metaforą. Techniki twórczego myślenia w pracy z klientem. Elementy NLP w coachingu.
Feedback i feedforward.
Metody kształcenia
praca w parach, „burza mózgów”, dyskusja, case studies, warsztat indywidualny
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
zaliczenie z oceną na podstawie uczestnictwa w zajęciach, prowadzenia sesji coachingowej, aktywnego udziału w warsztacie indywidualnym, pracy w parach oraz w dyskusjach; przygotowanie projektu
Literatura podstawowa
Bennewicz M., Rozmowy z Karolcią, czyli Coaching przy herbacie, Warszawa 2013.
Carson R., Poskromienie swojego gremlina. Zdumiewająco prosta metoda, by samemu sobie zejść z drogi, tłum. J. Brudzewski, Katowice 2008.
Dilts R., Od przewodnika do inspiratora, czyli Coaching przez duże „C”, tlum. B. Szczepaniak, Warszawa 2006.
Maurer R., Filozofia kaizen. Jak mały krok może zmienić twoje życie, tłum. C. Matkowski, Gliwice 2007.
Rosinski Ph., Globalny coaching. Podejście zintegrowane, tłum. A. Niedzieska, P. Niedzieski, Warszawa 2011.
Whitmore J., Coaching. Trening efektywności. Rozwój ludzkiego potencjału w oparciu o model GROW. Zasady oraz praktyka coachingu i przywództwa, tłum. M. Sobczak, Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca
Bennewicz M., Coaching i mentoring w praktyce, Warszawa 2011.
Berne E., W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich, tłum. P. Izdebski, Warszawa 2007, wyd. 5.
Blanchard S., Homan M., Coaching. Poznaj tajniki sukcesu, tłum. G. Górnicka, Gliwice 2007.
Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów, (red.) P. Smółka, Gliwice 2009.
Coaching as a method of developing human potential, (red.) L. D. Czarkowska, Warszawa 2010.
Coaching transformacyjny jako droga ku synergii, (red.) L. Czarkowska, Warszawa 2014.
Dilts R. i in., Przekonania. ścieżki do zdrowia i dobrobycia, tłum. E. Kowalik i in., Wrocław 2005.
Gasiul H., Teorie emocji i motywacji, Warszawa 2007.
Hargrove R., Mistrzowski coaching, tłum. I. Podsiadło, Kraków 2006.
Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu. Podręcznik szkolenia, niezbędnik dla instruktorów i menedżerów, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Poznań 2007, wyd. 2.
Uwagi
Metodyka coachingu I - to kolejne praktyczne zajęcia, wymagające optymalnego czasu dwóch tygodni na wdrażanie zmian w życiu studentów.
Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 06-09-2016 08:22)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.