SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do psychologii |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CDFP-WSP-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii ogólnej, pokazanie różnych koncepcji psychologicznych funkcjonowanie człowieka. Wprowadzenie podstawowych pojęc psychologicznychzwiązanych z rozumieniem zasad działania procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych w całokształcie zachowania człowieka.
brak
Źródła wiedzy psychologicznej: filozofia, biologia, fizjologia. Powstanie psychologii eksperymentalnej jako samodzielnej dziedziny naukowej. Psychologia jako nauka o zachowaniu człowieka. Paradygmaty psychologii teoretycznej oraz modele bada empirycznych w psychologii. Cele i metody badań psychologicznych. Psychologiczne koncepcje człowieka: behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna, psychologia poznawcza, psychologia pozytywna. Etyczny aspekt badań naukowych. Dziedziny psychologii. Główne szkoły i kierunki psychologiczne. Wprowadzenie do podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem człowieka: świadomość, procesy poznawcze, inteligencja, uczenie się, emocje i motywacja, osobowość. Filozoficzne problemy psychologii. Podstawowe problemy psychologii społecznej, psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej, psychologii pracy, organizacji i zarządzania.
Wykład tradycyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady kończą się testem końcowym. Minimalny próg procentowy do uzyskania pozytywnej oceny wynosi 70%.
Strelau J., Doliński D., Psychologia,Gdańsk 2008.
Schultz D., Schultz S., Historia współczesnej psychologii, Kraków 2008.
Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 2008.
Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 2011.
Hock R., 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii., Gdańsk 2003.
Łukaszewski W. (2011) Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-09-2016 11:36)