SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy zarządzania organizacjami - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy zarządzania organizacjami
Kod przedmiotu 14.0-WP-PSChM-PZO-Ć-S14_pNadGenGGU6C
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Tatiana Ronginska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Dostarczenie studentom wiedzy na temat podstaw zarządzania organizacjami, a w szczególności na temat głównych szkół i kierunków w nauce o zarządzaniu, relacji organizacji z otoczeniem, kultury organizacyjnej, planowania i podejmowania decyzji, projektowania organizacji i doboru personelu, przywództwa i motywowania do pracy, kontrolowania, zarządzania strategicznego, pracy zespołowej, zarządzania jakością i wykształcenie u studentów umiejętności identyfikowania i rozwiązywania podstawowych problemów w praktyce zarządzania. Wskazanie na wpływ czasu i stosunków między ludźmi na praktykę zarządzania organizacjami i w związku z tym na znaczenie ciągłego aktualizowania i poszerzania wiedzy w przedmiotowym zakresie dla rozwoju kompetencji zarządczych i profesjonalizacji przyszłych działań.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Istota zarządzania organizacjami i pracy menedżera w organizacjach. Ewolucja organizacji i zarządzania, znaczenie czasu oraz stosunków między ludźmi dla kształtowania się szkół i kierunków organizacji i zarządzania. Naukowa organizacja pracy - podstawowe założenia teoretyczne szkół, główni reprezentanci i ich osiągnięcia a współczesna praktyka zarządzania.

Klasyczna teoria organizacji, szkoła behawioralna, szkoła ilościowa, kierunek systemowy i kierunek sytuacyjny w organizacji i zarządzaniu. Planowanie i podejmowanie decyzji. Przywództwo w organizacjach oraz kontrolowanie. Motywacja i motywowanie pracowników. Zarządzanie zmianami w organizacjach, a także pojęcie jakości. Zespół i praca zespołowa w organizacjach.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: Egzamin pisemny - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach.

Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z wystąpienia autoprezentacyjnego, ocenianego w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach poprawnego wystąpienia publicznego. Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

·         Chmiel N., red., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003

·         Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Warszawa, 2004

·         Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,

·         Stoner J. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R. jr, Kierowanie, Warszawa 1997.

Literatura uzupełniająca

·         Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008

·         Grifin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1997.

·         Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1997.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:51)