SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy zarządzania organizacjami |
Kod przedmiotu | 14.0-WP-PSChM-PZO-Ć-S14_pNadGenGGU6C |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia / Psychologia pracy, organizacji i zarządzania |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 8 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Egzamin |
Dostarczenie studentom wiedzy na temat podstaw zarządzania organizacjami, a w szczególności na temat głównych szkół i kierunków w nauce o zarządzaniu, relacji organizacji z otoczeniem, kultury organizacyjnej, planowania i podejmowania decyzji, projektowania organizacji i doboru personelu, przywództwa i motywowania do pracy, kontrolowania, zarządzania strategicznego, pracy zespołowej, zarządzania jakością i wykształcenie u studentów umiejętności identyfikowania i rozwiązywania podstawowych problemów w praktyce zarządzania. Wskazanie na wpływ czasu i stosunków między ludźmi na praktykę zarządzania organizacjami i w związku z tym na znaczenie ciągłego aktualizowania i poszerzania wiedzy w przedmiotowym zakresie dla rozwoju kompetencji zarządczych i profesjonalizacji przyszłych działań.
Brak.
Istota zarządzania organizacjami i pracy menedżera w organizacjach. Ewolucja organizacji i zarządzania, znaczenie czasu oraz stosunków między ludźmi dla kształtowania się szkół i kierunków organizacji i zarządzania. Naukowa organizacja pracy - podstawowe założenia teoretyczne szkół, główni reprezentanci i ich osiągnięcia a współczesna praktyka zarządzania.
Klasyczna teoria organizacji, szkoła behawioralna, szkoła ilościowa, kierunek systemowy i kierunek sytuacyjny w organizacji i zarządzaniu. Planowanie i podejmowanie decyzji. Przywództwo w organizacjach oraz kontrolowanie. Motywacja i motywowanie pracowników. Zarządzanie zmianami w organizacjach, a także pojęcie jakości. Zespół i praca zespołowa w organizacjach.
Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny, burza mózgów, prezentacje multimedialne, dyskusja, metoda przypadków, praca z dokumentem źródłowym, praca w grupach
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: Egzamin pisemny - test na ocenę zawierający pytania zamknięte jednokrotnego wyboru z treści omawianych na wykładach.
Ćwiczenia: Zaliczenie z oceną – ocena końcowa na podstawie punktów cząstkowych uzyskanych w wyniku indywidualnej aktywności studenta (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p. do 0,2p.), jak również, na podstawie aktywnego uczestnictwa studenta w pracy zespołowej (student za jednorazową aktywność może uzyskać 0,1p.), a także z wystąpienia autoprezentacyjnego, ocenianego w skali 0,1 do 0,4 (w zależności od stopnia atrakcyjności wystąpienia mierzonego oceną opartą na wcześniej podanych kryteriach poprawnego wystąpienia publicznego. Podstawę oceny stanowi ocena punktowa wynikająca ze sprawdzenia poziomu wiedzy teoretycznej studenta (pytania zostają sformułowane w oparciu o zagadnienia omawiane na Ćwiczeniach) - ustalona zostaje wartość punktów, którą student musi zdobyć w celu otrzymania oceny pozytywnej z testu – student powinien zdobyć minimum 56% punktów (progi ocen punktowych z testu (56-60% 3,0; 61-65% 3,25; 66-70% 3,5; 71-75% 3,75; 76-80% 4,0; 81-85% 4,25; 86-90% 4,5; 91-95% 4,75; 96-100% 5,0;). Studentowi po pozytywnym zaliczeniu testu do oceny końcowej doliczane są punkty z aktywności i wystąpienia. Suma punktów z testu oraz aktywności stanowi ocenę końcową z przedmiotu (bardzo dobry 5,0 – 4,65; dobry plus 4,64 – 4,25; dobry 4,24 – 3,75, dostateczny plus 3,74 – 3,35; dostateczny 3,34 – 3,0).
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę końcową z przedmiotu składa się średnia ocen z ćwiczeń i egzaminu. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń i wykładów.
· Chmiel N., red., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
· Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Warszawa, 2004
· Schultz, D.P., Schultz, S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. PWN, Warszawa 2002,
· Stoner J. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R. jr, Kierowanie, Warszawa 1997.
· Ratajczak Z., Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
· Grifin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa 1997.
· Morgan G., Obrazy organizacji, Warszawa 1997.
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-07-2016 12:51)