SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja osób niepełnosprawnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja osób niepełnosprawnych
Kod przedmiotu 05.6-WP-PEDT-EDON-K_pNadGenUKR5G
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów doktoranckie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką edukacji osób z niepełnosprawnością - jej wielowymiarowością, zróżnicowaną przestrzennie, programowo-organizacyjnie i w zakresie wsparcia ofertą, słabościami upowszechnianych proinkluzyjnych działań i rozwiązań oraz zakresem możliwych i koniecznych zmian w jej przestrzeni.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

1.    Koncepcyjne modele niepełnosprawności człowieka (biologiczny, społeczny, biopsychospołeczny) a praktyczne działania i rozwiązania w edukacji i rehabilitacji (powiązanych procesów) osób z niepełnosprawnościami. 
2.    Wielowymiarowość procesu edukacji (też rehabilitacji) osób z niepełnosprawnościami; wiodące nurty dotychczasowych pronormalizacyjnych i integracyjnych zmian w przestrzeni edukacyjnej i społecznej osób z niepełnosprawnością – krytyczna analiza.
3.    System kształcenia specjalnego (segregacyjnego) w kontekście integracyjnych dążeń dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością - nowe możliwości czy tylko ograniczenia?
4.    Niepełnosprawność versus specjalne potrzeby edukacyjne? Założenia i realizacja inkluzji społecznej i edukacyjnej dzieci/uczniów z niepełnosprawnością i/lub o specjalnych potrzebach. Możliwe prowłączające rozwiązania w systemie edukacji – organizacyjne, programowe, przestrzenne.
5.    Ograniczenia i słabości współczesnej oferty edukacyjnej dla osób z niepełnosprawnościami i/lub o specjalnych potrzebach. Słabości europejskiej i rodzimej oferty.  
6.    Selekcyjne i segregacyjne praktyki w systemie edukacji jako utrudnienie dla włączania. Doświadczenia uczniów, nauczycieli i pedagogów związane z upowszechnianym proinkluzyjnym kształceniem. 
7.    Dotkliwość społeczno-kulturowych barier dla edukacyjnej integracji i włączania oraz normalizacji życia osób z niepełnosprawnością.
8.    Koncepcje systemowego wspierania osób z niepełnosprawnością; ich implikacje dla procesu edukacji i rehabilitacji tych osób. Społeczno-ekologiczny model wsparcia.
9.    Probolońskie zmiany w kształceniu realizatorów prointegracyjnej edukacji (i rehabilitacji) uczniów/osób z niepełnosprawnościami - pedagogów specjalnych i nauczycieli. Wskaźniki wymywania jakości ich kształcenia (pedagogicznego, nauczycielskiego) i kompetencji; zakresy możliwych i koniecznych zmian. 
 

Metody kształcenia

Praca z tekstem źródłowym, praca w grupie, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia konwersatorium

Uwagi

zaliczenie z oceną

Tak

praca pisemna

zgodna z wymogami podanymi przez prowadzącego

Aktywność podczas zajęć, dyskusja

Merytoryczne przygotowanie, poprawny sposób wygłaszania opinii, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych teorii i danych.

Zasady uzyskania oceny z konwersatorium

Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią ważoną z oceny z pracy pisemnej (60%) i aktywności na zajęciach (40%)

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z konwersatorium

Literatura podstawowa

1.    Gajdzica Z. (2011) Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Kraków
2.    Gajdzica Z. (2013) Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych, Kraków
3.    Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.) (2010) Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji, Zielona Góra 
4.    Kowalik S. (2007) Psychologia rehabilitacji, Warszawa
5.    Krause A. (2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków
6.    Maciarz A. (1999) Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Kraków
7.    Sadowska S. (2005) Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Toruń
8.    Sadowska S. (2006) Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków
9.    Szumski G. (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa
10.    Szumski G. (2010) Wokół edukacji włączającej, Warszawa
11.    Zamkowska A (2009) Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom
 

Literatura uzupełniająca

1.    Borecka-Biernat D. (red.) (2010) Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym, Warszawa
2.    Chromiec E. (2006) Edukacja w kontekście różnicy i różnorodności kulturowej, Kraków
3.    Śliwerski B. (2015) Edukacja (w) polityce Polityka (w) edukacji, Kraków
4.    Wojciechowski F. (2007) Niepełnosprawność, rodzina, dorastanie. Warszawa
 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 20-07-2016 13:10)