SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wybrane elementy pedagogiki specjalnej |
Kod przedmiotu | 05.7-WP-PPOW-PEDS |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu teorii i praktyki pedagogiki specjalnej; jej podmiotem i przedmiotem zainteresowań, subdyscyplinami oraz praktyką wychowania, kształcenia i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami (o specjalnych potrzebach)
Wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej oraz psychologii ogólnej, rozwojowej i biomedycznych podstaw rozwoju i wychowania
Zagadnienia wprowadzające w problematykę pedagogiki specjalnej: podmiot i przedmiot zainteresowań, subdyscypliny, współczesne paradygmaty oraz charakterystyka populacji osób z niepełnosprawnością (o specjalnych potrzebach)
Proces normalizacji, społecznej i edukacyjnej integracji osób z niepełnosprawnością: istota, cele, założenia, uwarunkowania oraz możliwości i formy realizacji. Problemy włączania uczniów o specjalnych potrzebach w przestrzeń ogólnodostępnej edukacji
Charakterystyka osób z wybranymi zaburzeniami rozwojowymi, chorobami, niepełnosprawnością czy o specjalnych potrzebach: trudności poznawcze i przystosowawcze oraz możliwości terapii, edukacji i integracji
Problem edukacji uczniów z zaburzeniami zachowania, wybitnie zdolnych, pochodzących ze środowisk zróżnicowanych językowo i kulturowo; czynniki wspomagające i utrudniające edukację
Diagnostyka i orzecznictwo w sprawach zaburzeń rozwojowych (niepełnosprawności). Rola pedagogów i nauczycieli w rozpoznawaniu odchyleń i zagrożeń rozwojowych dzieci
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady kończą się zaliczeniem. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest pisemne opracowanie zasad postępowania z uczniem/osobą o specjalnych potrzebach w systemie edukacji (w wybranej formie, np. grupie/klasie ogólnodostępnej, integracyjnej czy specjalnej).
A. Krause (2010) Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków, ImpulsPodobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo, miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.
W. Dykcik (2009) (red.) Pedagogika specjalna, Poznań, UAM
I. Obuchowska (2009) (red.) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, WSiP
D. Smith (2008) Pedagogika specjalna, Warszawa, PWN, t.1 i 2
Z. Sękowska (2001) Pedagogika specjalna, Warszawa, APS
C. Barnes, G. Mercer (2008) Niepełnosprawność, Warszawa, Wyd. Sic!
W. Zeidler (2007) (red.) Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne
i ortopedagogiczne, Gdańsk, GWP
Z. Janiszewska-Nieścioruk, A. Maciarz (2006) Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, Impuls
Z. Janiszewska-Nieścioruk (2010) (red.) Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji
Z. Janiszewska-Nieścioruk (2007) (red.) Edukacja integracyjna dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków, Impuls
G. Szumski (2006) Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa, PWN
G. Szumski (2010) Wokół edukacji włączającej, Warszawa, APS
B. Cytowska, B. Winczura (2007) (red.) Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków, Impuls
B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski (2008) (red.) Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków, Impuls
1. M. A. Paszkowicz (2009) Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, Zielona Góra, UZ
2. A. Zawiślak (2010) Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków, Impuls
3. M. Kościelska (2004) Niechciana seksualność, Warszawa, Wyd. Jacek Santorski & Co.
4. H. Gardner (2009) Inteligencje wielorakie, Warszawa, MT Biznes
5. W. Dykcik, B. Szychowiak (2001) (red.) Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej, Poznań, UAM
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-12-2016 15:29)