SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania |
Kod przedmiotu | 05.0-WP-SP-ES-BPR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja seksualna. Wychowanie do życia w rodzinie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 6 (w tym jako e-learning) |
0,4 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Znajomość aspektów i czynników rozwoju biologicznego człowieka. Wiedza dotycząca rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie (w okresie prenatalnym i postnatalnym). Znajomość biomedycznych podstaw dojrzewania oraz przebiegu i uwarunkowań dojrzewania chłopców i dziewcząt, a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy.
-
Wykłady:
Ćwiczenia:
1.Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie
2.Układ neurohormonalny
3.Dymorfizm płciowy człowieka
4.Biomedyczne podstawy dojrzewania.
5.Dojrzewanie dziewcząt i chłopców
6.Czynniki warunkujące zdrowie człowieka
7.Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
8.Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka.
9.Tendencje zmian dotyczące rozwoju – składowe i przyczyny (akceleracja rozwoju, zmiana kolejności etapów rozwojowych, retardacja procesów inwolucyjnych).
Wykład: metoda podająca, poglądowa, projekcja multimedialna (filmy, przeźrocza).
Ćwiczenia: metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.
Ocena z przedmiotu jaką uzyskuje student - to ocena uzyskana z ćwiczeń.
Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi, ocena przygotowania do zajęć.
Bartel H.: Embriologia. Podręcznik dla studentów. PZWL, Warszawa 2007.
Hanner P., Copeland P.: Geny a charakter. Wydawnictwo Cis, Warszawa 1998.
Jaczewski A. (red.): Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.
Jaczewski A., Woynarowska B.(red.): Dojrzewanie. WSiP, Warszawa 1982.
Jones S.: Język genów. Książka i Wiedza, Warszawa 1998.
Kazimierska E.M.: Równi, ale nie jednakowi. Wybrane zagadnienia z genetyki człowieka. PZWL, Warszawa 1982.
Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet
Zielonogórski , Zielona Góra 2007.
Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski , Zielona Góra 2008.
Mięsowicz I. (red.): Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.
Moir A., Jessel D.: Płeć mózgu, PIW, Warszawa 1993.
Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2010.
Izdebski Z. (red.): Zagrożenia okresu dorastania. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.
Wolański N.: Ekologia człowieka. PWN, Warszawa 2008.
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów. PWN, Warszawa 2008.
-
Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-12-2016 16:12)