SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Kod przedmiotu 05.0-WP-SP-ES-BPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja seksualna. Wychowanie do życia w rodzinie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 6
(w tym jako e-learning)
0,4
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Znajomość aspektów i czynników rozwoju biologicznego człowieka. Wiedza dotycząca rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie (w okresie prenatalnym i postnatalnym). Znajomość biomedycznych podstaw dojrzewania oraz przebiegu i uwarunkowań dojrzewania chłopców i dziewcząt, a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Rozwój jako przedmiot badań naukowych. Definicje i zakres pojęć związanych z ontogenezą człowieka.
  2. Wybrane zagadnienia z genetyki dotyczące rozwoju biologicznego człowieka.
  3. Aspekty i czynniki rozwoju osobniczego człowieka.
  4. Periodyzacja rozwoju
  5. Charakterystyka rozwoju osobniczego człowieka w okresie prenatalnym i postnatalnym.
  6. Wiek rozwojowy i metody jego oceny. Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania.

Ćwiczenia:

1.Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie

2.Układ neurohormonalny

3.Dymorfizm płciowy człowieka

4.Biomedyczne podstawy dojrzewania.

5.Dojrzewanie dziewcząt i chłopców

6.Czynniki warunkujące zdrowie człowieka

7.Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży

8.Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka.

9.Tendencje zmian dotyczące rozwoju – składowe i przyczyny  (akceleracja rozwoju, zmiana kolejności etapów rozwojowych, retardacja procesów inwolucyjnych).

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca, poglądowa, projekcja multimedialna (filmy, przeźrocza).

Ćwiczenia: metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem.

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.

Ocena z przedmiotu jaką uzyskuje student - to ocena uzyskana z ćwiczeń.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi, ocena przygotowania do zajęć.

Literatura podstawowa

Bartel H.: Embriologia. Podręcznik dla studentów. PZWL, Warszawa 2007.

Hanner P., Copeland P.: Geny a charakter. Wydawnictwo Cis, Warszawa 1998.

Jaczewski A. (red.): Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

Jaczewski A., Woynarowska B.(red.): Dojrzewanie. WSiP, Warszawa 1982.

Jones S.: Język genów. Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

Kazimierska E.M.: Równi, ale nie jednakowi. Wybrane zagadnienia z genetyki człowieka. PZWL, Warszawa 1982.

Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet

Zielonogórski , Zielona Góra 2007.

Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski , Zielona Góra 2008.

Mięsowicz I. (red.): Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

Moir A., Jessel D.: Płeć mózgu, PIW, Warszawa 1993.

Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2010.  

Literatura uzupełniająca

Izdebski Z. (red.): Zagrożenia okresu dorastania. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.

Wolański N.: Ekologia człowieka. PWN, Warszawa 2008.

Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów. PWN, Warszawa 2008.

 

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 01-12-2016 16:12)