SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seksualność w cyklu życia człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seksualność w cyklu życia człowieka
Kod przedmiotu 05.9-WP-SP-ES-SCZC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Edukacja seksualna. Wychowanie do życia w rodzinie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład - - 12
(w tym jako e-learning)
0,8
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 
Ćwiczenia - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju psychoseksualnego człowieka, ze specyfiką poszczególnych faz rozwojowych oraz ze specyfiką sposobu manifestowania i zaspokajania potrzeb seksualnych w cyklu życia człowieka.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Rozwój psychoseksualny człowieka i jego periodyzacja

Seksualność człowieka w cyklu życia

Rozwojowa norma seksualna

Rozwój psychoseksualny dzieci.

Przejawy dziecięcej seksualności, ich rola i znaczenie dla rozwoju

Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu

Przejawy seksualności w okresie dojrzewania, ich rola i znaczenie w rozwoju

Aktywność seksualna człowieka w poszczególnych fazach życia

Aktywność seksualna młodzieży. Inicjacja seksualna i jej uwarunkowania

Seksualność ludzi dorosłych

Seksualność osób w podeszłym wieku

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny; wykład problemowy; metoda projektów; metoda grupowa; pogadanka heurystyczna, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.

Ocena z przedmiotu jaką uzyskuje student - to ocena uzyskana z ćwiczeń.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi, ocena przygotowania do zajęć.

 

Literatura podstawowa

Beisert M. (1991), Seks twojego dziecka, ZW K. Domke, Poznań

Izdebski Z. (2010), Rozwój seksualny, w: B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa

Izdebski Z. (2012), Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze, Wyd. UJ, Kraków

Jaczewski A., Obuchowska I. (1991), Rozwój erotyczny, WSiP, Warszawa

Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V.(2010), Podstawy seksuologii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 

Seksualność człowieka w cyklu życia, (2006), red. M. Beisert, WN PWN, Warszawa

Zielonka-Jenek M., Chodecka A., (2010), Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, GWP, Gdańsk

Literatura uzupełniająca

Brzezińska A., red. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk

Izdebski Z, Niemiec T, Wąż K (2011), (Zbyt)młodzi rodzice, Wydawnictwo TRIO, Warszawa

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-12-2016 13:07)