SylabUZ

Generate PDF for this page

Elementy historii i kultury krajów niemieckojęzycznych - course description

General information
Course name Elementy historii i kultury krajów niemieckojęzycznych
Course ID 05.1-WP-NJOEPiW-EHiKKN
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Teaching foreign languages to pre-school and early-stage school children
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tadeusz Zuchewicz
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat języka niemieckiego, podstawowych informacji z zakresu kultury Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W literaturze przedmiotu kraje te występują często pod wspólnym „DACH-em”. „DACH” jest powszechnie używanym akronimem, oznaczającym trzy główne państwa niemieckojęzyczne: D: Deutschland, A: Österreich (łac. Austria) oraz CH: Schweiz (łac. Confoederatio Helvetica). Głównym ogniwem tworzącym wspólnotę jest niewątpliwie język niemiecki (tzw. DACH-Sprache), który w dużym stopniu determinuje współpracę tych państw w różnych obszarach. Na tym tle ukazana zostanie społeczna, geograficzna i kulturowa różnorodność krajów niemieckojęzycznych.

Prerequisites

Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2

Scope

Zajęcia w ogólnym zamierzeniu ukierunkowane są na poznanie podstawowych elementów kultury niemieckiego obszaru językowego, rozwijanie refleksji nad kulturą własną i obcą oraz na istotę wzajemnego oddziaływania kultur w zjednoczonej Europie. W szczególności tematyka zajęć będzie obejmowała następujące elementy:

  1. Status i prestiż języka niemieckiego w ujęciu globalnym i lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem jego znaczenia w polsko-saksońskim regionie przygranicznym.
  2. Podstawowe informacje z zakresu geografii i historii DACH.
  3. Zwyczaje i tradycje w kontekście głównej dewizy Unii Europejskiej Jedność w różnorodności  (niem. Einheit in Vielfalt, łac. In varietate concordia).
  4. DACH w świetle faktów i liczb: gospodarka, oświata, społeczeństwo i kultura.

Teaching methods

Zajęcia prowadzone będą w formie syntetycznego, informacyjnego wykładu przy oczekiwanej permanentnej interakcji ze słuchaczami.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - warunkiem zaliczenia są: aktywna obecność na wykładach (30% składowej zaliczenia), pracy pisemnej (35% składowej zaliczenia), sprawdzianu (35% składowej zaliczenia).

Ocena końcowa: to ocena pozytywna, która obejmuje treści wykładów.

Recommended reading

Buraczyński, Radosław / Zuchewicz, Tadeusz (2014): Język jako klucz do współpracy. Status i prestiż języka sąsiada w polsko-saksońskim regionie przygranicznym. SandMedia, Zielona Góra.

Deutschland entdecken (1995): Ein Landeskundeprogramm in 4 Kapiteln für polnische Schüler. [Program krajoznawczy w 4 rozdziałach dla polskich uczniów]. Inter Nationes, Bonn.

Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski Hubert (2007): Dzieje kultury niemieckiej. PWN, Warszawa.

Niemcy w świetle faktów i liczb (2013). Federalne Ministerstwo Spraw Zagranicznych Niemiec. Berlin.

Offizielles Landeskundeportal der Schweiz (swissworld.org.).

http://www.swissworld.org/de/

Österreich: Zahlen, Daten, Fakten (2013). Statistik Austria. Wien.

http://www.statistik.at/web_de/static/oesterreich._zahlen._daten._fakten_029266.pdf

Further reading

Zielińska, Anna (2013): Mowa pogranicza. Studium o językach i tożsamości w regionie lubuskim. Instytut Slawistyki PWN, Warszawa.

Zuchewicz, Tadeusz (2015): Język niemiecki „na służbie“ w polsko-niemieckim regionie przygranicznym. Peter Lang, Frankfurt am Main - Berlin (w druku).

Zuchewicz, Tadeusz / Zuchewicz, Joanna (2015): Sprache als Schlüssel zur Zusammenarbeit. Zur Lernbereitschaft der deutschen Sprache von Polen im sächsisch-polnischen Grenzgebiet. Peter Lang. Frankfurt/Main - Berlin (w druku). [Wersja dostępna również w języku polskim: Język jako klucz do współpracy. Czynniki decydujące o chęci podjęcia  przez Polaków nauki języka niemieckiego w polsko-saksońskim regionieprzygranicznym.]

Zuchewicz, Tadeusz / Adaszyński, Zbigniew / Zuchewicz, Joanna (2009): Idial für Polen. Deutsch für polnischsprachige Studenten. B2. SandMedia, Zielona Góra – Göttingen. [Dialog interkulturowy z udziałem podręczników regionalnych opracowany w ramach projektu IDIAL].

Notes


Modified by dr Agnieszka Olczak (last modification: 11-12-2016 14:12)