SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praktyka pedagogiczna w zakresie nauczania języka obcego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-NJOEPiW-PPNJO |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Nauczanie języków obcych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Praktyka | - | - | 120 (w tym jako e-learning) |
8 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Doskonalenie warsztatu pracy w zakresie nauczania języka obcego w przedszkolu i edukacji wczesnoszkolnej. Doskonalenie umiejętności stosowania nabytej wiedzy teoretycznej z zakresu metodyki i dydaktyki nauczania języka obcego i konfrontowanie jej z rzeczywistością pedagogiczną w przedszkolu (60 godz.) oraz w klasach I – III szkoły podstawowej (60 godz.).
Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+/B2;
Dopełnienie wymaganych formalności: dokument porozumienia dotyczący praktyki, podpisany między Uniwersytetem Zielonogórskim a przedszkolem i szkołą podstawową, w której słuchacz ma realizować praktyki. Dzienniczek praktyk z przedszkola i szkoły podstawowej. Arkusz opinii realizacji praktyki słuchacza w przedszkolu i szkole podstawowej. Wypełnione arkusze dziennika praktyk poświadczające zrealizowane godziny praktyk i przeprowadzone obserwacje z zajęć hospitowanych przez studenta w przedszkolu i szkole podstawowej. Scenariusze (konspekty) zajęć poprowadzonych przez studenta w przedszkolu i szkole podstawowej (6 przykładowych – po 3 z przedszkola i szkoły).
- prowadzenie zajęć z uwzględnieniem języka angielskiego/niemieckiego oraz organizowanie zabaw i gier językowych;
- przygotowanie pomocy dydaktycznych potrzebnych do prowadzenia zajęć językowych;
- udzielanie pomocy dzieciom /praca indywidualna;
- przygotowanie zajęć zintegrowanych dla dzieci w wieku przedszkolnym i osobno dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przeprowadzenie ich w odpowiednich grupach wiekowych po uprzednim zaakceptowaniu ich przez nauczyciela opiekuna, a po przeprowadzeniu poddanie ich ocenie i omówieniu;
- zapoznanie się z dokumentacją konieczną w pracy nauczycieli języka obcego w przedszkolu i klasach I – III szkoły podstawowej;
1. Obserwacja zasad funkcjonowania przedszkola lub szkoły,
2. Obserwacja bierna zajęć lub lekcji,
3. Stała aktualizacja dzienniczka praktyk oraz przygotowanie konspektów prowadzonych zajęć
4. Czynne prowadzenie zajęć dydaktycznych pod kierownictwem opiekuna praktyk (animacja gier dydaktycznych, ćwiczeń językowych, prezentacja, wykorzystanie środków audiowizualnych),
5. Praca indywidualna z opiekunem praktyk z ramienia UZ oraz placówki, w której prowadzona jest praktyka.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Realizacja wyznaczonych zadań dydaktycznych.
2. Ocena opiekuna praktyk ze strony przedszkola i szkoły podstawowej.
3. Ocena dokumentacji przez opiekuna praktyk ze strony Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Brzeziński J., Nauczanie języków obcych dzieci, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005.
Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Wagros, Poznań 2001.
Andrzejewska E., Kształcenie nauczycieli języków obcych na potrzeby edukacji wczesnoszkolnej,
Języki Obce w Szkole, 2008, 3.
Andrzejewska E., Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej, Języki Obce w Szkole, 2008, 4.
Kotarba-Kańczugowska M., Drogę trzeba zobaczyć, nim się na nią wstąpi. O planowaniu dydaktycznym zajęć z języków obcych dla dzieci, Języki Obce w Szkole, 2010, 4, s.21-29
Porczyk Fromowitz A., Rady dla początkującego nauczyciela wczesnego nauczania języków obcych, Języki Obce w Szkole, 2010, 2, s. 79-81
Sieczych-Kukawska A., Wczesne rozpoczynanie nauki języków obcych w opiniach teoretyków i praktyków, Edukacja małego dziecka, t.6, Wybrane obszary aktywności: praca zbiorowa, Kraków, Impuls, 2013, s.109-120
Falkiewicz-Szult M., Edukacja językowa w przedszkolu [w:] Edukacja małego dziecka – refleksje, problemy, doświadczenia, red. A. Nowak-Łojewska, A. Olczak, A. Soroka-Fedorczuk, Zielona Góra 2009, Wyd. UZ.
Olczak A., (red.), Język obcy w przedszkolu. Od edukacji językowej do interkulturowej, Zielona Góra 2011, Wyd. Sand-Media.
Olczak A., Język obcy w kształceniu zintegrowanym [w:] Dziedziny kształcenia w klasach I-III, red. M. Magda-Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, Warszawa 2013, Wyd. Akademickie „Żak”.
Integracja w nauczaniu języków obcych, red. J. Zawodniak, K. Trychoń-Cieślak, Zielona Góra 2005, Wyd. UZ.
Falkiewicz-Szult M., Immersja, czyli zanurzenie w języku obcym. Model organizacyjny dla adaptacji bilingualnego kształcenia w przedszkolu, „Bliżej Przedszkola” 2011, nr 1.112.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Olczak (ostatnia modyfikacja: 11-12-2016 18:37)