SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Geneza i rozwój Planu Daltońskiego |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PMiPD-GiRPD |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika Marii Montessori i Plan Daltoński |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Zapoznanie z genezą Planu Daltońskiego.
Zapoznanie z systemem Nowego Wychowania i jego przedstawicielami jako kontekstem dla powstania Planu Daltońskiego.
Zaprezentowanie sylwetki H. Parkhurst jako prekursorki Planu Daltońskiego – zapoznanie z życiem i naukową twórczością autorki koncepcji.
Wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej i historii wychowania. Wiedza na temat psychologicznych mechanizmów uczenia się.
1. Nowe Wychowanie jako tło historyczne i kontekst społeczny powstania idei kształcenia wg planu daltońskiego.
2. Sylwetka Helen Parkhurst jako twórczyni kształcenia wg planu daltońskiego. Współpraca z Marią Montessori. Sytuacja szkolnictwa w Holandii przed II wojną światową. Organizacja pierwszej szkoły.
3. Idea planu daltońskiego, zasady, organizacja pracy, refleksja nad uczeniem się. Pomoce dydaktyczne, organizacja przestrzeni.
4. Rozwój na świecie idei kształcenia wg planu daltońskiego. Kształcenie nauczycieli, wymiana doświadczeń.
5.Idea planu daltońskiego w Polsce przed II wojną światową oraz po wojnie. Współczesne możliwości realizacji planu daltońskiego w szkołach oraz kształcenie i dokształcanie nauczycieli.
Metody podające - wykład, praca z tekstem; problemowe-dyskusja, mind map
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest 100% obecności na zajęciach, udział w dyskusjach, zdany egzamin.
1. Ł. Kurdybacha, Historia wychowania, PWN , Warszawa 1967.
2.W. Okoń, Szkoły eksperymentalne w świecie 1900-1975, WSiP, Warszawa 1978.
3.R. Rohner, H.Wenke, Pedagogika planu daltońskiego, Wydawnictwo SORMAN, Łódź 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. Mirosława Nyczaj-Drąg, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-03-2017 14:15)