SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to Pedagogy - course description

General information
Course name Introduction to Pedagogy
Course ID 05.1-WP-WNJO-PP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Early-stage teaching of foreign language
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o pedagogice jako nauce humanistycznej, społecznej i empirycznej, teoretycznej oraz praktycznej; kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady: 

Geneza i tożsamość pedagogiki jako nauki.  Nauki współpracujące z pedagogiką. Wartości i cele edukacji. Współczesne systemy wychowania. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.

ĆWICZENIA:

Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu. Zasady myślenia i działania pedagogicznego.

Charakterystyka wybranych koncepcji współczesnej pedagogiki. Od heteronomii do autonomii w wychowaniu i kształceniu.

Teaching methods

metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen za aktywność w trakcie zajęć oraz prace wykonane samodzielnie (referat, prezentacja, portfolio).

Recommended reading

Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993.

Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.

Pedagogika, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.

Śliwerski B., Współczesne kierunki I nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.

Further reading

Krüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003.

Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.

Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009

Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.

 

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 09-12-2016 10:57)