SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Technologie informacyjne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Technologie informacyjne
Kod przedmiotu 11.3-WP-SOCP-TINF
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jacek Jędryczkowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne) w nauce i pracy zawodowej.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Terminy / pojęcia: Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; publikowanie dokumentów HTML (protokół FTP); arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne – sieciowe (witryny, interaktywne animacje Flash): (MS Word; WebSite X5 Smart Edition PL; witryny CMS. Literatura: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html.
  2. Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego – zajęcia praktyczne; blended learning, poszanowanie praw autorskich. Poszanowanie cudzej własności (prywatne dane, hasła, kody). Literatura: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/elearning.html.
  3. Edytor tekstu Microsoft Word lub LibreOffice Writer – formatowanie dokumentów. Marginesy i orientacja strony, listy wypunktowane i numerowane, nagłówki i stopki, podział tekstu na kolumny, tworzenie i formatowanie tabel, wstawianie i formatowanie obiektów graficznych, sprawdzanie pisowni i gramatyki w dokumencie, wykorzystywanie słownika synonimów, edytor równań matematycznych; style, automatyczny spis treści, automatyczne podpisywanie rysunków i tabel, Style nagłówków. Literatura: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/elearning.html.
  4. Arkusz kalkulacyjny - Microsoft Excel lub OpenOffice / LibreOffice Calc (do wyboru). Tworzenie i formatowanie arkuszy danych, sortowanie, tworzenie i kopiowanie funkcji, podstawowe obliczenia, formatowanie wykresów; rejestracja makr; tworzenie formularzy. Formularz jako elektroniczny test lub ankieta. Arkusze sieciowe – import danych z wielu arkuszy, kwerenda sieci Web, sumy częściowe, tabela przestawna, autofiltrowanie, wykresy. Zajęcia praktyczne; blended learning.
    Dla zainteresowanych e-elearning – tworzenie elektronicznych testów i ankiet: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/00ex.htm.
  5. Multimedia: grafika i dźwięk, film. Grafika - typy plików graficznych, konwersja. Fotografia cyfrowa, programy do edycji zdjęć, skanery i skanowanie, tworzenie animowanych plików gif, tworzenie animacji w prezentacji multimedialnej. Dźwięk - rejestracja dźwięku z różnych źródeł, obróbka dźwięku, konwersja plików dźwiękowych. Osadzanie dźwięku w prezentacji multimedialnej. Film - rejestracja filmów z zastosowaniem kamery internetowej, rejestracja ekranu komputera z zastosowaniem aplikacji do tworzenia filmów ekranowych, zapisywanie i konwersja filmów rozpowszechnianych legalnie w Internecie, montaż plików filmowych, tworzenie prostych animacji, animowane napisy.
  6. Internet: FTP; WWW; CMS; Edytory HTML. Aplikacje w chmurze; Google Dokumenty oraz Microsoft SkyDrive; DropBox.  Przegląd narzędzi do publikowania multimedialnych witryn w sieci Internet (MS Word lub kreatora, np. WebSite X5 Smart Edition PL); Podstawowe informacje o witrynach CMS. Projekt witryny (wykonanie witryny).

Metody kształcenia

Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie

Forma zaliczenia zajęć

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Sprawdziany praktyczne

Polegające na wykonaniu praktycznych zadań przy komputerze polegające na wykazaniu się umiejętnościami
 z zakresu posługiwania się edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym i innymi programami przewidzianymi w Sylabusie.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Prezentacja pracy pisemnej na zajęciach.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w ramach zajęć.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena z laboratoriów.

Literatura podstawowa

  1. J. Jędryczkowski, http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/index.html
  2. J. Jędryczkowski, https://www.youtube.com/c/JJKursy

Literatura uzupełniająca

  1. Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2008.
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2008.
  3. Murray K., Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście, Wydawnictwo „Helion”, Gliwice 2011
  4. Sokół M., OpenOffice.ux.pl 3.1. Ćwiczenia praktyczne, Wydawnictwo „Helion”, Gliwice 2010
  5. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html (Publikacje do pobrania).
  6. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/komp_000.htm (Zestaw komputerowy).
  7. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/00sys.htm (System operacyjny Windows).
  8. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/00bezp.htm (Bezpieczeństwo systemu i danych).
  9. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/word/word0/00hiper.htm (Microsoft Word 2003).
  10. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/msexcel/excel0/hiper000.htm (Microsoft Excel 2003/2007).
  11. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/opencalc1/opencalc/hiper000.htm (OpenOffice Calc).
  12. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/00ex.htm (Tworzenie elektronicznych testów i ankiet).

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jacek Jędryczkowski (ostatnia modyfikacja: 26-04-2017 16:03)