SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Negocjacje i mediacje - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Negocjacje i mediacje
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCP-NIM
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Agnieszka Urbaniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z elementami wiedzy z zakresu negocjacji i mediacji w nawiązaniu do podstaw komunikacji społecznej i wiedzy o społecznych aspektach konfliktów.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

I Blok treści związanych z elementami wiedzy z zakresu komunikacji społecznej:

1. Komunikowanie jako proces (definicje, cechy, elementy, poziomy, formy, typy, modele, założenia)

2. Systemy komunikowania społecznego (organizacyjne, polityczne, publiczne, masowe)

3. Komunikacja niewerbalna (wybrane elementy)

4. Słuchanie

II Blok treści związanych z elementami wiedzy o konfliktach

1. Definicje, typologie, warunki powstawania, płaszczyzny występowania, dynamika konfliktu (fazy, przebieg), konflikt jako efekt zakłóceń komunikacyjnych, funkcje konfliktów, strategie podejścia do sytuacji konfliktowej

III Blok treści związanych z negocjacjami

1. Elementy komunikacji w negocjacjach, typy (style) negocjacji, fazy negocjacji, techniki negocjacyjne, sposoby przełamywania oporów w negocjacjach

IV Blok treści związanych z mediacjami

1. Negocjacje a mediacje, elementy komunikacji w mediacjach, cechy, typy, obszary zastosowania metody mediacyjnej, przebieg procesu mediacyjnego (procedura 6 kroków),  wybrane techniki mediacyjne

V. Rozmowa jako narzędzie skutecznego działania

Metody kształcenia

Praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, symulacje zastosowania wybranych technik negocjacyjnych i mediacyjnych w trakcie zajęć

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Ocena z aktywności studenta w trakcie zajęć związana z merytorycznym (nawiązującym do omawianych zagadnień) udziałem w dyskusjach, samodzielnym  referowaniem  analizowanych kwestii (dotyczącym między innymi wzajemnych relacji jako konsekwencji kompetencji komunikacyjnej, czy konsekwencji zastosowania negocjacji bądź mediacji dla przebiegu procesów grupowych), udziałem w próbach symulacji zastosowania wybranych technik negocjacyjnych i mediacyjnych (wymagających od studenta dokonania wyboru w jego przekonaniu techniki najwłaściwszej z punktu widzenia możliwości skutecznego opanowania sporu)

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną z kolokwium i aktywności na zajęciach.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu *= ocena końcowa z ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1.        Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge K.J., Komunikacja miedzy ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN Warszawa 2007

2.        Drobek - Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007

3.        Słaboń A., Konflikt społeczny i negocjacje, Wydawnictwo UE Kraków 2008

4.        Rządca R., Wujec P., Negocjacje, PWE Warszawa 1998

5.        Nęcki Z., Negocjowanie w biznesie, Kraków 1995

6.        Gmurzyńska E., Morek R., Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009

7.        Wasilewska W., Efektywme negocjacje w biznesie, Uniwersytet Warmińsko - Mazurski, Olsztyn 2010 (pdf)

Literatura uzupełniająca

1.        Bercoff M. A., Negocjacje. Harwardzki Projekt     Negocjacyjny w 10 pytaniach, PWE Warszawa 2007

2.        Larsson L., Porozumienie bez przemocy w mediacjach, Warszawa 2009

3.        Moore C., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009

4.        Nordhelle G., Mediacja. Sztuka rozwiązywania konfliktów, Gdańsk 2010

5.        Rozmowy w kawiarence. Przewodnik krok po kroku jak z rozmowy zrobić narzędzie (broszura), Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, 2012, www.fise.org.pl, (pdf)

6.        Doherty N., Guyler M., Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Warszawa 2010

7.        Hausner J. (red.), Komunikacja i partycypacja społeczna, Kraków 1999

8.        Winch A., Winch S., Negocjacje. Jednostka. Organizacja. Kultura, Warszawa 2005

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-04-2017 14:43)