Celem zajęć jest przygotowanie studenta do analizy i interpretacji danych wtórnych (metoda desk research) o charakterze ilościowym, jak i jakościowym. Student w trakcie zajęć zdobywa umiejętności potrzebne do odnalezienia oraz przeprowadzenia badań na podstawie danych wtórnych oraz przygotowania raportu z takich badań.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Źródła w naukach społecznych. Rodzaje danych zastanych.
Instytucje gromadzące dane. Dokumenty urzędowe jako źródło danych socjologicznych.
Zasady dostępu do danych. Skąd można uzyskać dane?
Ustawa o ochronie danych osobowych. Zasady etyczne w pracy z danymi.
Archiwa danych ilościowych i jakościowych.
Analiza dokumentów urzędowych. Analiza danych wtórnych.
Polska i Europejska statystyka publiczna- na przykładzie danych udostępnianych przez GUS i Eurostat.
Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem danych zastanych.
Przygotowanie analiz i tworzenie raportu na podstawie danych zastanych/urzędowych.
Prezentacja wyników badań własnych.
Metody kształcenia
Praca w grupach, praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Forma zaliczenia ćwiczeń
Uwagi
Zaliczenie na ocenę
Tak
Przygotowanie projektu grupowego w formie pisemnej i prezentacja podczas zajęć.
Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.
Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału. Projekty badawcze w oparciu o wybrane źródła zastane. Projekt powinien zawierać krótkie opracowanie teoretyczne, opis koncepcji badania, opis procedury realizacji badania (sposoby uzyskania danych, ocenę wiarygodności źródeł), analizę oraz interpretację wyników. Na podstawie realizowanych projektów studenci przygotowują prezentację
Prezentacja projektu podczas zajęć odbywa się w oparciu o prezentację przygotowaną w programie Power Point.
Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń.
Ocenę z ćwiczeń stanowić będzie ocena z projektu i jego prezentacji.
Literatura podstawowa
Makowska M., Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2013.
Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, [w:] G. Babiński, Wybrane zagadnienia
z metodologii socjologicznych badań empirycznych, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
Sułek A, Ogród metodologii socjologii, Wydawnictwo naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.
Filipkowski P., Po co archiwizować dane jakościowe i jak robią to inni [w:] „ASK. Społeczeństwo, Badania, Metody”, 14/2005.
Kościański A., Archiwum społecznych danych jakościowych: potrzeby, kontrowersje, propozycje praktyczne , „ASK. Społeczeństwo. Badania, Metody”, 14/2005.
Marx G.T., (2003), Uwagi na temat odkrywania, gromadzenia i oceny ukrytych i brudnych danych, ASK, nr 12, s 7-50.
Nyćkowiak J., (2011), Pokoleniowe uwarunkowania opinii na temat przemian politycznych w Polsce po 1989 roku w świetle danych POLPAN 1993-2008 , [w:] Rocznik Lubuski: zrozumieć społeczeństwo, zrozumieć pokolenia. Młodzież, młodość i pokoleniowość w analizach socjologicznych .- 2011, Tom 37, część 2, s. 83—97
Kołodziej T., (2014), Zmiany sytuacji zatrudnienia oraz miejsca zatrudnienia Polaków w świetle badań panelowych POLPAN, [w:] Społeczeństwo, edukacja, praca, (red.) Wielisława Warzywoda-Kruszyńska, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 37—48.
Szaban D., Wróbel R., (2015), Integracja zasobów informacyjnych źródłem do efektywnego zarządzania regionem, [w:] Wiadomości Statystyczne, nr 10, s. 45—55.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Niektóre zajęcia realizowane będą w terenie.
Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-03-2018 14:31)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.