SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Napędy przekształtnikowe |
Kod przedmiotu | 06.0-WE-EEP-NP |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Efektywność energetyczna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
C1W. Zapoznanie z topologiami i technikami sterowania napędów przekształtnikowych w efektywnych procesach przemian energetycznych z uwzględnieniem sterowania miejscowego i zdalaczynnego, przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej zarządzania i sterowania pracą napędów przekształtnikowych ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów sprawności, energochłonności i kosztów eksploatacyjnych.
C1U. Nabycie umiejętności analizy i porównania napędów przekształtnikowych ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne.
C2U. Nabycie umiejętności doboru odpowiedniego napędu, metody sterowania i regulacji oraz określania oddziaływania na środowisko oraz energochłonności.
C1K. Zrozumienie, na podstawie rozwoju technik napędowych, potrzeby uczenia się przez całe życie oraz nabycie umiejętności odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Podstawy elektroenergetyki, fizyka techniczna, podstawy elektrotechniki i energoelektroniki, systemy elektromaszynowe
Wykład
Klasyfikacja napędów elektrycznych. Dynamika napędów elektrycznych.
Kwadranty pracy maszyny elektrycznej i przekształtnika. Moment bierny (reakcyjny) i czynny (potencjalny).
Napędy przekształtnikowe jedno-, dwu- i czterokwadrantowe z przekształtnikami AC-DC.
Napędy przekształtnikowe jedno-, dwu- i czterokwadrantowe z przekształtnikami DC-DC.
Dwu- i czterokwadrantowe napędy asynchroniczne i synchroniczne.
Miękki rozruch napięciowy i częstotliwościowy.
Sterowanie skalarne. Sterowanie polowo zorientowane (Field Oriented Control - FOC).
Bezpośrednie sterowanie momentem (Direct Torque Control - DTC).
Napędy przekształtnikowe z silnikami reluktancyjnymi (Switched Reluctance Motor - SRM).
Silniki bezszczotkowe prądu stałego (Brushless DC - BLDC).
Wysokosprawne przekształtniki energoelektroniczne i maszyny elektryczne.
Serwonapędy nadążne i przestawne.
Dynamika zamkniętych układów napędowych.
Rekomendacje układów napędowych w kontekście wymagań technicznych i ekonomicznych.
Oddziaływanie napędów przekształtnikowych na system elektroenergetyczny.
Laboratorium
Badanie układ łagodnego rozruchu silnika asynchronicznego klatkowego.
Sterowanie skalarne silnika asynchronicznego.
Sterowanie polowo zorientowane silnika asynchronicznego.
Bezpośrednie sterowanie momentem silnika asynchronicznego.
Sterowanie silnika prądu stałego za pomocą prostownika tyrystorowego.
Sterowanie silnika prądu stałego za pomocą cztero-kwadrantowego przekształtnika DC-DC.
Badanie bezszczotkowego silnika prądu stałego.
Badanie napędu przekształtnikowego z silnikami reluktancyjnymi.
Badanie serwonapędu
Badanie oddziaływania napędów przekształtnikowych na sieć elektroenergetyczną.
Projekt
Zasymulować pracę napędu z falownikiem trój-poziomowym
Zasymulować napęd prądu stałego z prostownikiem sterowanym
Zasymulować napęd prądu stałego z przekształtnikiem DC/DC
Projektowanie napędów asynchronicznych ze sterowaniem częstotliwościowym
Dobór parametrów przekształtnikowego napędu asynchronicznego dla typowych charakterystyk obciążenia
Wykład: wykład konwencjonalny (multimedialny), wykład problemowy
Laboratorium: ćwiczenia laboratoryjne, praca w grupach
Projekt: metoda projektu, praca z dokumentem
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład
Egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 30% punktów z części pisemnej.
Laboratorium
Na ocenę końcową z laboratorium składają się oceny z przygotowania do zajęć (50%) oraz oceny sprawozdań z ćwiczeń (50%).
Projekt
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z projektów opracowanych przez studenta w trakcie semestru.
Ocena końcowa
Ocena końcowa przedmiotu jest wyznaczana jako średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich form przedmiotu z wagą: wykład 40%, laboratorium 30% i projekt 30%.
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Grzegorz Benysek (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 10:07)