SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia kultury
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SKL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z teoretyczną i empiryczną problematyką kultury,  podstawowymi koncepcjami z zakresu badań nad kulturą oraz zapoznanie studenta z problemami współczesnej kultury.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Obszar badawczy socjologii kultury.
  2. Koncepcja klasyczna i alternatywne ujęcia kategorii kultury.
  3. Podstawowe problemy socjologii sztuki.
  4. Kontrkultura – subkultura: różnice, podobieństwa, typy.
  5. Kultura masowa - ramy społeczne kultury masowej.
  6. Uczestnictwo w kulturze – pojęcie .uwarunkowania, dane empiryczne.
  7. Style życia-  koncepcje i typy.
  8. Mechanizmy nabywania kultury.

Zakres tematyczny ćwiczeń

  1. Potoczne pojęcie kultury, zadania socjologii kultury.
  2. Analiza definicji kultury i podstawowych pojęć związanych z kulturą: wartości kultury, dobra kultury, wzór kulturowy.
  3. Zmiana kulturowa i dynamika kultury: podstawowe pojęcia, przyczyny i skutki zmiany kulturowej.
  4. Ujęcia kultury w koncepcjach J.J. Rousseau, S. Freuda, B. Malinowskiego.
  5. Subkultury młodzieżowe – przegląd.
  6. Homogenizacja kultury, ikony popkultury i kultury masowej, subkultury młodzieżowe  - prezentacja przykładów.
  7. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny, style życia – analiza danych zastanych.

Metody kształcenia

Treści  w zakresie tematycznym wykładów przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego.

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń realizowane są pomocą pracy z książką i dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Egzamin

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

 

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny
z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

 

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

 

Zaliczenie na ocenę

Tak

 

Praca pisemna

Rozprawka naukowa /esej. Kryteria oceniania: struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

 

Prezentacja

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału, poprawny dobór literatury i przykładów.

 

 

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

 

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Ćwiczenia kończące się uzyskaniem zaliczenia bez oceny + wykład kończący się uzyskaniem oceny.

Ocena końcowa to ocena z wykładu - egzaminu.

Ocena końcowa.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń

Literatura podstawowa

  1. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007
  2. Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Poznań 1996.
  3. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 2011.
  4. Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 2007.
  5. Muglleton D., Wewnątrz Subkultury, Kraków 2006.
  6. Trzop B., Formy spędzania czasu wolnego i uczestnictwo w kulturze, w: Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych , red. Zielińska M., Szaban D., Zielona Góra 2016.
  7. Trzop B., Kultura masowa i kultura popularna - tradycja i nowe trendy w analizie zjawiska, Rocznik Lubuski: Różnorodność kapitałów w nowej rzeczywistości społecznej: z dorobku zielonogórskiego środowiska socjologicznego, 2004.
  8.  Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Warszawa 1971.
  9.  Wrzesień W., Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa 2013.
  10. Wiślik – Stańczak K. red., Kultura popularna w Polsce w latach 1944-1989, Warszawa 2013.

 

Literatura uzupełniająca

1.  Czubaj M., Rychlewski M., Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, Warszawa 2005.

2.Chłopek M., Bikiniarze. Pierwsza polska subkultura, Warszawa 2005.

3. Filipiak M.(red.), Wprowadzenie do socjologii kultury, Lublin 2009.

4. Griswold W., Socjologia kultury, Warszawa 2013.

 5. Litorowicz A., Subkultura hipsterów , Gdańsk 2012.

6. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1997.

7. Trzop B., Czas wolny Lubuszan, , w: Lubuszanie w pierwszej dekadzie XXI wieku. Portret socjologiczny, red. Leszkowicz- Baczyńska Ż., Szaban D., Zielona Góra 2012

8. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych,   Zielona Góra 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-04-2018 15:25)