SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Wprowadzenie do Gender Studies |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FGD-GS |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem cyklu zajęć jest zapoznanie studentów z historią oraz przedmiotem badań dyscypliny zajmującej się m.in. hierarchią płci, mechanizmami dyskryminacji i wykluczenia społecznego, tożsamością oraz przestrzeniami trzeciego.
Brak.
Definicja płci wg Gender Studies z rozróżnieniem płci socjalnej i biologicznej.
Gender Studies a psychoanaliza (Sigmund Freud), dekonstrukcja (Jaques Derrida), analiza dyskursu (Michel Foucault).
Podstawy teorii Simone de Beauvoir, Luce Irigaray, Judith Butler etc.
Zakres badawczy Gender Studies: performatywność płci, tożsamość, ciało, seksualność, wiedza, kultura, natura, mit, pamięć, przemoc/władza, polityka
Propozycje nauczyciela akademickiego prowadzącego zajęcia.
Wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający i systematyzujący (prezentacja w power point), dyskusja panelowa, debata „za i przeciw” etc.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pytania kontrolne, sprawdzające stopień opanowania materiału; krótkie statementy/dłuższe wypowiedzi, sprawdzające suwerenność wypowiedzi oraz poprawność merytoryczną; aktywność podczas zajęć i/lub zaliczenie pisemne w postaci kolokwium.
Schößler, Franziska: Literaturwissenschaft als Kulturwissenschaft. Tübingen: Francke Verlag 2006.
von Braun, Christina/Stephan, Inge (red.): Gender-Studien. Eine Einführung. Stuttgart, Weimar: Metzler Verlag 2006.
von Braun, Christina/Stephan, Inge (red.): Gender@Wissen. Ein Handbuch der Gender-Theorien. Köln, Weimar, Wien: Bohlau Verlag 2005.
Literatura zgodna z propozycjami prowadzącego zajęcia.
Czarnecka, Mirosława: Genderforschung – Leistungen und Perspektiven in der Germanistik. Wrocław, Dresden: Neisse Verlag 2013.
Lorber, Judith: Gender-Paradoxien. Opladen: Leske+Budrich 2003.
Petersen, Jürgen/Wagner-Egelhaaf, Martina: Einführung in die neuere deutsche Literaturwissenschaft. Berlin: Schmidt Verlag 2006.
Literatura zgodna z propozycjami prowadzącego zajęcia.
Zmodyfikowane przez dr hab. Cezary Lipiński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-05-2017 10:06)