SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Trening umiejętności wychowawczych z elementami socjoterapii
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM- TUWzES
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwijanie umiejętności budowania wysokiej jakości relacji interpersonalnych w środowisku pracy. Kształtowanie umiejętności pracy z jednostką oraz grupą podopiecznych/wychowanków. Wspieranie pozytywnych postaw oraz dążenia do rozwijania własnych mocnych stron w pracy wychowawczej.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Umiejętności wychowawcze. Socjoterapia. Rodzaje umiejętności wychowawczych. Możliwości i ograniczenia kształtowania możliwości wychowawczych. Zasady prowadzenia socjoterapii. Możliwości i ograniczenia socjoterapii. Relacje wychowawca -wychowanek/wychowankowie. Wychowanie opierające się na współpracy. Wychowanie poprzez wspieranie i motywowanie. Postawy wychowawcze. Praca z wychowankami zagrożonymi wykluczeniem, uzależnieniem. Wychowawca kreatywny i elastyczny.

Metody kształcenia

Burza mózgów, debata, dyskusja, praca w grupach, studium przypadku, sesje rozwiązywania problemu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową z przedmiotu składa się aktywności podczas zajęć (20%) przygotowania i prezentacji własnego projektu (80%).

Literatura podstawowa

  • Aksman J, Pułka J., Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych, Kraków 2012.

  • Corey M., Corey G., Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej, Warszawa 1995.

  • de Bono E., Sześć myślowych kapeluszy, Gliwice 2008.

  • Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel, Lublin 2001.

  • Ochmaski M. ,Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, Lublin, 1995.

Literatura uzupełniająca

  • Aksman J., Pułka J., Konteksty wychowania i edukacji a kształcenie nauczycieli w rzeczywistości ponowoczesnej, Kraków 2012.

  • Szafraniec K., Młodzi 2011, Warszawa 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 11:58)