SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka zajęć komputerowych |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-PEDP-MEWP-L_genOUTSI |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie oraz organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia zajęcia komputerowe w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i oprogramowania; planowania i realizacji poszczególnych jednostek dydaktycznych.
Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.
Wykłady
Zajęcia komputerowe według nowej podstawy programowej. Stosowane metody nauczania-uczenia się w zajęciach komputerowych.
Wybrane zasady kształcenia w realizacji zajęć komputerowych.
Wiedza i umiejętności medialne nauczyciela.
Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych. Środki dydaktyczne w zajęciach komputerowych klas I-III.
Podręczniki szkolne w zakresie zajęć komputerowych.
Multimedialne programy edukacyjne oraz strony internetowe wspierające zajęcia komputerowe.
Bezpieczeństwo i higiena pracy na zajęciach komputerowych.
Laboratoria
Treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Przegląd i analiza ćwiczeń i zadań z podręczników do zajęć komputerowych.
Edukacyjne zasoby Internetu. Analiza stron internetowych przeznaczonych dla dzieci i młodzieży pomocnych w realizacji treści kształcenia zajęć komputerowych.
Przegląd i analiza multimedialnych programów edukacyjnych dołączanych do podręczników zajęć komputerowych.
Projektowanie mediów edukacyjnych, ćwiczeń i zadań rozwijających kompetencje ucznia w zakresie posługiwania się technologią informacyjną. Metodyczne wskazówki przygotowania i prowadzenia zajęć komputerowych.
Przygotowanie i prezentacja zajęć komputerowych według własnej koncepcji. Szczegółowa analiza metodyczna prezentowanych zajęć.
Wykłady – wykład tradycyjny.
Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych, e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Kolokwium pisemne. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.
Laboratoria
Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.
Huk T., Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków, 2011.
Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
Koba G., Program kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej) dla klas I-III w części dotyczącej zajęć komputerowych. Poradnik metodyczny, 2009.
Kruszewski K., red., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2004.
Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
Bruner J., W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa 1974.
Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Katedry.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 20:33)