SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka zajęć komputerowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka zajęć komputerowych
Kod przedmiotu 05.1-WP-PEDP-MEWP-L_genOUTSI
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie oraz organizacja warsztatu pracy nauczyciela prowadzącego zajęcia zajęcia komputerowe w nauczaniu początkowym. Umiejętność doboru podręczników i oprogramowania; planowania i realizacji poszczególnych jednostek dydaktycznych.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres TI). Podstawowe wiadomości z zakresu dydaktyki ogólnej.

Zakres tematyczny

Wykłady

Zajęcia komputerowe według nowej podstawy programowej. Stosowane metody nauczania-uczenia się w zajęciach komputerowych.
Wybrane zasady kształcenia w realizacji zajęć komputerowych.
Wiedza i umiejętności medialne nauczyciela.
Kryteria oceny oraz metody sprawdzania osiągnięć ucznia w zakresie zajęć komputerowych. Środki dydaktyczne w zajęciach komputerowych klas I-III.
Podręczniki szkolne w zakresie zajęć komputerowych.
Multimedialne programy edukacyjne oraz strony internetowe wspierające zajęcia komputerowe.
Bezpieczeństwo i higiena pracy na zajęciach komputerowych.

Laboratoria

Treści kształcenia w zakresie zajęć komputerowych. Przegląd i analiza ćwiczeń i zadań z podręczników do zajęć komputerowych.
Edukacyjne zasoby Internetu. Analiza stron internetowych przeznaczonych dla dzieci i młodzieży pomocnych w realizacji treści kształcenia zajęć komputerowych.
Przegląd i analiza multimedialnych programów edukacyjnych dołączanych do podręczników zajęć komputerowych.
Projektowanie mediów edukacyjnych, ćwiczeń i zadań rozwijających kompetencje ucznia w zakresie posługiwania się technologią informacyjną. Metodyczne wskazówki przygotowania i prowadzenia zajęć komputerowych.
Przygotowanie i prezentacja zajęć komputerowych według własnej koncepcji. Szczegółowa analiza metodyczna prezentowanych zajęć. 

Metody kształcenia

Wykłady – wykład tradycyjny.

Laboratoria – pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych, e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady

Kolokwium pisemne. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Laboratoria

Zaliczenie z laboratoriów: pozytywne zaliczenie wszystkich podlegających ocenie zadań i prac. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z laboratorium i wykładu.

 

Literatura podstawowa

Huk T., Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły, Kraków, 2011.
Juszczyk S., red., Metodyka nauczania Informatyki w szkole, Toruń 2001.
Koba G., Program kształcenia zintegrowanego (edukacji wczesnoszkolnej) dla klas I-III w części dotyczącej zajęć komputerowych. Poradnik metodyczny, 2009.
Kruszewski K., red., Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warszawa, 2004.

Literatura uzupełniająca

Arends R.I., Uczymy się nauczać, Warszawa 2002.
Bruner J., W poszukiwaniu teorii nauczania, Warszawa 1974.

Uwagi

Kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na platformie e-learningowej Katedry.


Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 20:33)